Hardspace: Shipbreaker

Hardspace: Shipbreaker

Patrik har sålt sin själ till Lynx Corps och med ett lila ansikte försöker han få nytt syre till rymddräkten. Efter att ha blivit sprängd, styckad, elektrifierad, särdragen av tryck och blivit blå när hjälmen spruckit har han delat ut betyg till denna källsorteringssimulator i rymden...

Hardspace: Shipbreaker är en fortsättning av utvecklarnas jakt på intressanta sidosysslor förutom att vara actionhjälten. Under årens lopp har vi fått spela gäss, städare, sopstationsarbetare, hemlösa, ingenjörer, kemister, bilmekaniker och kirurger. Även om detta är ett axplock så introducerar Shipbreakers en egen kategori. Du är trött på att leva på Jorden som efter all miljöförstöring knappt går att leva på. Dina skulder är höga och du vill bygga en ny och bättre framtid för dig själv. Ditt hopp blir stjärnorna och annonsen du läser verkar ha lösningen. Du ansöker om att få jobba hos ett företag som heter Lynx Corps och nedmonterar rymdskepp i stora depåer i omloppsbana runt vår vackra planet. Precis som du gissat får du jobbet och blir tvungen att läsa massa kontrakt. Jag har skrattat gott åt de absurda toalettriktlinjerna och flera av punkterna i kontraktet du skriver under.

Jag vill direkt säga att Blackbird Interactive har gjort ett bra jobb med att introducera spelarna till en rymdvariant av källsortering. Du är inte helt utelämnad till att lösa allt själv. Det finns en berättelse som stöttar det spelmässiga med kontext och världsbygge. Allt är däremot inte som det ska vara. Du inser snabbt att företaget är en dystopisk mardröm, som du skriver bort alla dina rättigheter till. De köper upp din skuld från jorden och ökar den när de är klara med att utrusta och träna dig. För att du sedan ska kunna tjäna pengar på yrket måste du jobba bort all skuld vilket är en nästan omöjlig uppgift. Den här nya framtiden blir inte riktigt som du tänkt dig men hoppet är det sista som överger människan sägs det och det är tydligt här. Din arbetschef är en vänlig individ med sydstatsdialekt och du får snart bekanta dig med andra rymdnedmonteringsarbetare på kringliggande stationer. Berättelsen är varm och trevlig utan att stå i vägen för det spelmässiga.

Hardspace: Shipbreaker
Rymden är ditt nya hem.

När du väl börjar så har du begränsad utrustning och du måste ta vara på alla möjligheter du får. Du har begränsade skift vilket betyder att du måste prioritera hur länge du jobbar på rymdskeppen. Varje skift håller på i runt 15 minuter. Tro inte för en sekund att du har gratis syre, bränsle för din ryggraket eller reparationer. Du får möjlighet att köpa dessa påfyllnadsvaror i en kiosk vilket adderas till din skuld. Kostnaderna är små men det är alltid bra att försöka minimera utgifter och öka intäkterna från skroven. Rymdskeppen är olika varandra med olika sätt att skruva isär dessa. Med en ett verktyg som kallas "Handheld Utility Grapple" kan du med energistrålar greppa och skicka skrot i rätt behållare. Det är viktigt att du skickar skrotet i rätt behållare annars läggs alla förluster på din skuld. Med din laserskärare kan du skära isär rymdskeppet. Detta är ett pusselspel och charmen är hur fort och effektivt du kan bryta sönder farkosterna. När du ökar din nivå och kan förbättra din utrustning i ditt kontor kommer också nya utmaningar. Rymdskeppen förändras inte bara i skala utan kommer också med faror. Det är denna utveckling och ökande utmaning som skapar ett beroende att hela tiden bli bättre och snabbare.

Hardspace: ShipbreakerHardspace: Shipbreaker
Utrustningen du använder dig av fungerar som bäst om du också använder visiret. Med hjälp av visiret kan du se hur skeppet hålls ihop, vad som ska sorteras vart och mycket annat värdefullt.

Det tog mig ett tag att bli bra på att hantera tryckskillnader mellan utsidan och insidan. Gör du fel kan du skapa en explosiv reaktion när saker sugs ut ur skeppet. Det är viktigt att veta vad du gör eftersom du har hälsa och kan dö i spelet. Det är inte bara tryck som spelar roll, desto fler nivåer du ökar desto fler faror börjar dyka upp i farkosterna. Företaget du jobbar för ansåg att det var billigare att låta sådant vara kvar för arbetarna att hantera. Om du inte är försiktig med vart du skär kan du trigga dominoeffekter där lufttryck detonerar behållare och ditt värdefulla skrov blir totalt värdelöst. Det är viktigt att hela tiden fundera på var du börjar och ha en plan för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Tack och lov har du ett speciellt visir som hjälper dig och bra träningsnivåer som introducerar nya faror under kampanjens gång.

Mer pengar innebär också bonusar, poäng till att uppgradera utrustningen så det finns många anledningar att utvecklas. Skulle du bli sprängd, smält, penetrerad eller på andra sätt dö så är det ingen fara. Företaget har redan dödat dig en gång för att kunna samla allt genetiskt material de behöver, som kroppsvätskor för att skapa kloner av dig. Varje klonkropp kostar dig en massa pengar. Det är lite oklart om det fungerar på samma sätt som i Stargate med utomjordingarna The Asgard som laddade ner sig själva i sina tomma klonkroppar. Eller om det är en identisk klon som tar vid. Dör du mycket ökar skulden vilket såklart är tråkigt. Men det är inte något ovanligt att sprängas, brinna, få slut på syret eller bli elektrifierad till döds. Olyckor händer i detta universum och varje död är en lärdom. Jag vill förmedla en önskan om att fler utvecklare borde passa på att skapa en förklaring till varför du kan komma tillbaka från döden.

Det finns två typer av köp du gör i spelet (inga mikrotransaktioner). Det första är att du använder en speciell valuta du får genom att nå vissa penganivåer. Med den kan du uppgradera din utrustning. Den andra formen av köp är i kiosken där du kan reparera din dräkt, få mer syre och fylla på med ammunition.

Även om jag anser att det kan bli repetitivt ibland och ett flerspelarläge saknas finns det mycket att hämta här. Jag tror att spelet kom precis i rätt tid för min del. Det är ett lättsamt spel som är ganska avslappnande att spela. Att lära sig slå andra spelares bästa rekord tar tid och visar att det finns ett djup. När du får fler verktyg ökar möjligheterna att tänka utanför lådan och verkligen bryta rymdskeppen i bitar på ditt sätt. Det hjälper att det ser snyggt ut med en egen design som jag upplever genomsyrar allt i världen. Ljussättningen är även den bra. Ljuden och röstskådespelarna gör ett bra jobb med att berätta och förklara. Du träffar inte karaktärerna i person, men de pratar med spelaren över mejl och via radio. Jag gillar också musiken som för tankarna till det fantastiska spelet Bastion, amerikanska södern och vilda västern. Darren Korb mannen bakom musiken i Bastion beskrev sin musik som "acoustic frontier trip-hop". Hardspace: Shipbreaker skalar bort trip-hop aspekten och bjussar på ett gäng riktigt bra låtar. Det är inget nytt att använda mörk Country-Blues/Folk i rymdspel men det passar perfekt tematiskt.

Det som gör att Shipbreaker briljerar är kombinationen av det spelmässiga och musiken. Det är svårt att beskriva känslan av att se ett stort rymdskepp bokstavligen flyta isär i lättsorterade bitar. Det dryper av atmosfär trots att du flyter runt i rymden ovanför Jorden. Det här är en värld som utvecklarna lyckas blåsa liv i. Tänk dig en skitig sopstation i rymden. Även om jag älskar musiken, spelmekaniken och inramningen finns det lite småproblem värda att lyfta. Jag anser att trots ökad komplexitet i rymdskeppen hade spelet behövt lite mer variation i upplägg och uppdrag. Jag förstår såklart att spelet ska simulera ett högst repetitivt slavarbete. Det är också förståeligt att utvecklarna inte kan göra hur mycket som helst och det är bättre att ha ett polerat grundkoncept att sedan expandera på. Det finns lite buggar och en avsaknad av precision i skäraren i vissa situationer. Du kan råka trigga en explosion för att verktyget inte riktigt skär där det ska skära. Förutom kampanjen med sina olika svårighetsgrader finns det även ett öppet spelläge och ett tävlingsläge som båda tillför lite livslängd.

Hardspace: Shipbreaker
När du väljer ditt skepp (uppdrag) får du alltid information om det. Genom att få reda på vissa saker kan du bättre planera i förväg eller vilket du ska börja med.

Kan du se förbi lite brister i variation och lite småtekniska problem är detta ett av årets bästa upplevelser. Om du inte tröttnar i början kan du få ut en 20-30 timmar med detta. Jag var helt uppslukad under mina timmar med spelet och det var svårt att lägga ner det. Däremot om du inte fastnar för upplägget kommer du inte att gilla detta. Jag gillar att vi se fler och fler upplevelser som försöker låta oss se andra perspektiv i dessa världar. Ett fantastiskt exempel på ett sådant spel är Viscera Cleanup Detail som låter oss vara städaren efter händelser vi annars tar del av i actionspel. Shipbreakers spelmässiga koncept hade varit en fantastisk sak att bygga en upplevelse runt de inledande ögonblicken i Star Wars Jedi: Fallen Order. Att låta oss jobba för det universumets "Scrapper Guild" och bryta ner de stora krigsskeppen efter klonkrigen. Om du tycker att Shipbreaker har något att erbjuda dig kan du inte gå fel med att spela det.

Hardspace: Shipbreaker
Ditt kontor går att skräddarsy med affischer. Det främsta spelmässiga syftet är att läsa mejl och uppgradera din utrustning.
9 / 10