Snow Bros. Nick & Tom Special

Snow Bros. Nick & Tom Special

Mackan har återupplevt Toaplans bortglömda Bubble Bobble-klon och kastat snöbollar så det står härliga till.

Om du likväl som undertecknad växte upp under den så av Japan dominerande åtta- och sexton-bitars perioden så är chansen stor att du är välbekant med Taizo Hayashis lilla utvecklingshus Toaplan. En samling passionerade individer med känsla för pixelperfektion som förärade världen med odödliga klassiker såsom Tiger-Heli, Twin Cobra, Zero Wing, Truxton och så klart, Snow Bros. Idag är studion bara ett avlägset, skimrande minne. Ett spöke bland så många andra i den ocean av små men naggande klassiska japanska utvecklare vars varumärken sedan länge blivit svalts upp och absorberade av stora, identitetslösa giganter vars främsta intressen ligger i att tillfredsställa aktieägarna.

Ett av dessa många svarta hål är utgivaren Embracer Group under sina elva år på marknaden arbetat med att bygga upp vad som idag är ett minst sagt respektingivande bibliotek av licensrättigheter och utvecklingshus. Med fler än etthundra-tjugofyra interna studios och fjorton-tusen anställda under sitt paraply är de inte bara Sveriges utan en av världens största spelföretag. Det är nu tack vare dom, och specifikt lilla Clear River Games och CRT Games som ägs av Embracer som vi nu får möjlighet att återuppleva en av de mest charmerande arkadklassikerna från Toaplans gedigna bibliotek. Tacksamt nog rör det sig dessutom inte om någon facil eller slätstruken port av originalet och här finns hinkvis av spelglädje även efter det nostalgiska skimret hunnit lägga sig.

Snow Bros. Nick & Tom Special
Passa dig för arga sumobrottare!

För oss gamla dinosaurier med ena foten kvar i forntiden innebär detta att vi kan andas lite lättare igen. För vi kan inte komma undan faktumet att denna typ av återutgivningar är något som konsekvent bör närmas med viss aktsamhet. Varje obskyr klassiker som räddas från industrins mörkaste vrå är alltid associerad med en viss skräckblandad förtjusning och risktagande. För hur mycket av originalets känsla som klarar sig helskinnad genom övergången till en ny plattform är ett ständigt och återkommande orosmoln, mängden slätstrukna portar som gjorts genom åren är helt enkelt allt för många. Men i grund och botten skall vi inte förringa lyckan av att kunna återuppleva sin barndoms spel på ett problemfritt och framförallt ekonomiskt försvarbart vis.

Visst upplevelsen må inte vara den exakt samma med audiovisuella uppgraderingar och en distinkt avsaknad av raster och annat som hör nostalgin till. Så är Nick och Toms snöfyllda äventyr en nostalgisk resa värld att ta och är spelet värt din tid och pengar? Det korta svaret är, kanske. Mycket grundar sig i hur du förhåller dig till arkadoriginalet samt hur mycket passion och känslor du hyser för det. För i grund och botten var och är Snow Bros inget annat än Toaplans svar på Taitos för tiden otroligt framgångsrika Bubble Bobble och där finns en god anledning till att titeln aldrig slog rot i folks hjärtan. Ja frånsett en liten klick av fanatiska fans som också bär ansvar för den lite falska hysteri och de astronomiska priser originalspelet åberopar på andrahandsmarknaden.

Snow Bros. Nick & Tom Special
Röda tjockis-troll gör livet surt för Nick och Tom

CRT Games må ha gjort ett bra jobb med nyutgåvan som flyter på i stabila sextio bildrutor utan att någonsin dippa under det, men det är samtidigt inte heller ett spel som visuellt bryter ny mark. Snow Bros har en gräslig gullighet kring sig men stilistiskt vackert är det verkligen inte och charmen du exempelvis finner i Bubble Bobble som spelet baseras på skiner verkligen i sin frånvaro. Det är fulare, äckligare och anspråkslöst oinspirerat. Utan flärd eller förnöjsamhet. Konceptet är skamlöst kopierat och istället för att skjuta bubblor på dina fiender kastar Nick och Tom snöbollar. Omintetgör alla fiender, plocka upp power-ups och sen bär det vidare till nästa nivå, ett mönster som repeteras över mer än åttio skärmar och där den enda större variationen kommer från de bossar Nick och Tom emellanåt tvingas konfronteras med.

Här finns helt enkelt ingen direkt njutning att finna i Snow Bros som inte bara bjuder på en tröttsamt repetitiv spelupplevelse. Inte ens något så grundläggande som kontrollerna är speciellt trivsamma och de två charmlösa karaktärerna rör sig som om de var fyllda med heliumgas. Det är oprecist, flytande och otrevligt. Som spelare känner du dig helt enkelt aldrig helt i kontroll över Nick eller Tom som lallar runt som om dom hade bananskal under fötterna. Spelupplevelsen är kort och gott inget vidare och inte ens tillsammans med en vän i co-op går det att utvinna speciellt mycket glädje från Toaplans historiska kuriositet. Snow Bros egentligen enda intressanta del är bosstriderna som i varje fall erbjuder lite variation från den annars nästan olidligt monotona strukturen. Även musiken får göra sig förtjänt av en liten eloge i all sin trallvänliga enkelhet.

Snow Bros. Nick & Tom Special
Smaka snöboll ditt fula mähä.

Jag älskar alla dessa gamla retrospel och generellt gör dessa återutgivningar mig barnsligt lycklig. Men Snow Bros är ett av de där undantagsfall som nästan kräver att du tillhör de där försvinnande få fanatiker som avgudar originalspelet. CRT Games må ha gjort ett bra jobb med spelet, proppat det fullt med extra nivåer och munter grafik som onekligen poppar i regnbågens alla färger. Snow Bros är en titel jag så gärna vill älska men det går inte att förbise faktumet att Nick och Toms äventyr inte är annat än en identitetslös klon av ett spel som är så ofantligt mycket bättre på alla plan. Mitt råd, skippa detta. Håll dig till Bubble Bobble.

4 / 10
+
Många nivåer, trall-vänlig musik