Chip 'n Dale: Rescue Rangers

Chip 'n Dale: Rescue Rangers

Henric har efter flera års väntan äntligen fått en fortsättning på Räddningspatrullen i form av en långfilm som han nu delat ut betyg till...

Det finns många där ute som växte upp med Disneydags där Piff och Puff - Räddningspatrullen var en av de absoluta höjdpunkterna. TV-serien kom att få tre säsonger mellan 1989 och 1990 innan det tog stopp och serien kom att sändas i repris i stället. Det betyder dock inte att jordekorrarnas liv tog slut där. Chip 'n Dale: Rescue Rangers berättar nämligen berättelsen om vad som hände deras liv efter att serien tog slut där Dale bestämde sig för att satsa på en solokarriär, vilket förklarar varför det inte blev fler episoder av privatdetektiverna.

Chip 'n Dale: Rescue Rangers
Till skillnad från Chip har Dale försökt att hänga med i tiden och gjort en operation för att vara CGI-animerad.

I Chip 'n Dale: Rescue Rangers leker man med att den mänskliga världen är beblandad med den animerade vilket fungerar ungefär som i Who Framed Roger Rabbit vilket rimligen lär tilltala en hel del. Chip och Dale har slutat att snacka med varandra och försökt att gå vidare med sina liv. Chip säljer numera försäkringar och lever ihop med en hund medan Dale är en avdankad skådis som då och då försöker tjäna en hacka på sitt forna jag. När Monterey Jack i förtvivlan ringer de båda jordekorrarna i ett desperat försök att lösa sina ekonomiska problem, dras de in i ett mörkt kidnappande som än en gång tvingar dem att axla rollen som privatdetektiver. Denna gång är det däremot på riktigt och inte en TV-serie.

Chip 'n Dale: Rescue Rangers är en utmärkt film, riktad åt såväl vuxna som barn. Faktum är att den innehåller mycket mörka teman såsom skulder till maffian, trafficking och narkotikaberoende gör det till en väldigt intressant och mänsklig berättelse. Dessa teman är förvisso förklädda till något mer barnvänligt där exempelvis narkotikan ersatts av ett beroende av starka ostar som Monterey Jack helt enkelt inte kan bli av med. Parallellerna är tydliga och för tittare som vuxit upp med dessa karaktärer känns det som att de levt kvar, sida vid sida med oss. Trots de mörka teman som finns instoppade här och där är detta ändå en hjärtevärmande berättelse med perfekt humor. Exempelvis finns det en sekvens där jordekorrarna tar sig till en plats kallad The Valley som bebos av misslyckade animationer från Uncanny Valley-tiden där specialeffekterna inte riktigt var så utvecklade ännu. Även Ugly Sonic finns med i filmen som helt enkelt är den Sonic som dök upp i trailers för Sonic the Hedgehog innan studion bestämde sig för att ge honom en makeover inför filmens premiär. Ugly Sonic lever kvar och ingen vill veta av honom.

Chip 'n Dale: Rescue Rangers
Tydligen växte pojken upp till en gubbe med högt hårfäste och kulmage ändå.

Den yngre publiken kommer kanske inte att känna igen alla karaktärer som dyker upp men för oss äldre finns det mycket att gotta sig i här, precis som i Ready Player One och Free Guy. Baloo, Lumiere, Flounder, Pumbaa och en avdankad Peter Pan finns exempelvis med i filmen vilket bidrar till en underhållande upplevelse konstant, även om det inte finns så mycket substans i innehållet. Stjärnorna är dock, inte helt oväntat, Chip och Dale själva och John Mulaney och Andy Samberg gör ett toppenjobb som respektive ekorre. Även Will Arnett är toppen som Peter Pan och likaså J.K. Simmons som lerklumpen till polisutredaren.

Chip 'n Dale: Rescue Rangers
Trodde ni verkligen att vi aldrig skulle få se honom igen?

Chip 'n Dale: Rescue Rangers är sammanfattningsvis en riktigt, riktigt bra film. Personligen anser jag att solida familjefilmer är något sällsynt idag och i synnerhet är det sällan det släpps filmer som såväl barn som vuxna kan roas åt precis lika mycket. Detta är hur som helst ett klockrent exempel på en film som lyckas med precis detta. Har du en prenumeration på Disney+ kan du när som helst börja kika och vi rekommenderar dig att du gör det så fort som möjligt. Det här vill du inte missa.

8 / 10
+
En lysande familjefilm som utforskar Piff och Puffs liv efter att deras TV-serie lades ned...