Halo Infinite

Halo Infinite - Season 2: Lone Wolves

Vi har spelat den andra säsongen av Halo Infinite, men är tyvärr inte helt imponerade av det som erbjuds, där kvantiteten är största problemet...

Det är en sak att fansen tycker det varit tveksamt stöd till Halo Infinite, men i detta specifika fall medgav även 343 Industries nyligen att de inte var nöjda med utfallet. Efter en orimligt lång tids torka, har nu äntligen Season 2: Lone Wolves släppts dock, och jag har spenderat två dagar med att lira så mycket som möjligt.

Det viktigaste tillskottet är utan tvekan de båda nya banorna Catalyst och Breaker, där sistnämnda är särskilt intressant eftersom den utgör spelets första Big Team Battle-bana. Till detta kommer även nya spellägen, nämligen återkomsten av King of the Hill, det battle royale-inspirerade Last Spartan Standing och Land Grab (som dock inte är igång ännu).

Halo Infinite
Att King of the Hill är tillbaka känns klockrent, men frågan är väl varför det inte erbjöds redan från start?

För min egen del har jag spelat Last Spartan Standing mest, där du tävlar mot tolv andra spelare på en kontinuerligt krympande bana, där alla ha fem liv var. Genom att spela väl, får du poäng som snabbt kan växlas in mot bättre vapen, och den som sitter och fegar får därmed svårare att hävda sig i sluttampen. I teorin åtminstone, för dom du vet är standardpistolen i Halo kraftiga grejer som räcker väldigt, väldigt långt. Därför känns det som att det skulle behövas en del balansering, då fegismetoden lönar sig lite för väl just nu. Striderna utspelas för närvarande bara på banan Breaker, vilket visserligen ska ändras, men får mig att tappa sugen efter ett tag. Lite mer variation behövs för att detta ska bli något folk vill lira hela vägen fram till nästa säsong i november.

King of the Hill behöver väl knappast någon närmare presentation, utan det handlar alltså om att ha kontroll över områden. Spelar du rankat går de i en viss ordning, vilket gör att det är absolut nödvändigt att ha koll på förflyttningarna av dessa områden, medan ej rankade matcher får området att flytta omkring i en slumpmässig ordning. King of the Hill har varit ett av de roligaste och mest intensiva spellägena i Halo-serien och är inget undantag här. Det blir otroligt intensiva eldstrider på platser som ofta tenderar att vara lite outnyttjat område. Samtidigt är det svårt att rejva för mycket över att en gammal klassiker kommer tillbaka, King of the Hill är ett välkommet tillskott till Infinite, men de flesta av oss har spelat detta förr.

Halo Infinite
Catalyst är ett slags Coventant-bunker och ett klockrent Arena-tillägg.

De båda nya banorna är helt okej. Breaker ser ut som en enorm ökensoptipp för rymdskrot, och vagt för tankarna till Reys introduktion på Jakku i Star Wars: The Force Awakens. Det ligger alltså en mängd rymdbråte som bär tydliga spår av strider, samt ett företrädelsevis brunt färgschema. Jag gillar banan, men den lär aldrig bli någon minnesvärd klassiker. Då är Catalyst mer spännande och bjuder in till tätare strider i en gamla Forerunner-bunker med väldigt bra chokepoints för strider.

I övrigt finns det såklart en massa nya kosmetiska saker att skaffa, och du kan trevligt nog fortsätta spela även med ditt Battle Pass från förra säsongen (som ej samtidigt som det nya) om det är något du ännu inte låst upp. Personligen tycker jag inte denna bit är superspännande (i synnerhet inte i kombinationer med Armor Core-systemet), men jag vet att andra tycker att utseendet är prio ett.

Halo Infinite
Enorma Breaker är en bra bana, men färgvalet gör att den snabbt känns lite monoton.

Men Forge då? Och co-op i kampanjen? Det är också på väg, och kommer under säsong två men först till hösten. Därmed har jag inte kunnat testa detta, och det bidrar tyvärr till känslan av att säsong två är ganska mager. Visserligen är banorna stora och genomarbetade samt de nya spellägena roliga, men ärligt talat är det alldeles för lite. Detta räcker inte och betyget får stanna på godkänt.

6 / 10
+
Last Spartan Standing är underhållande, King of the Hill är alltid kul, banan Catalyst är en höjdare