Chocobo GP

Chocobo GP

Petter och Frank Hegevall har tillbringat helgen tillsammans med Mario Kart-plagiatet som tog Square Enix 23 år att utveckla, och ingen av dem är särskilt imponerade...

Jag är ingen större fantast när det kommer till "modern" arkadracing. Inte längre i alla fall. En gång i tiden var Wipeout, F-Zero, Sega Rally och Ridge Racer mina favoritspelserier men år 2022 är det verkligen inte mycket i genren som intresserar mig, inte ens Forza Horizon 5 som jag tyckte blev dödligt tömt, enformigt och trist efter bara några (roliga) inledande timmar. Det finns dock ett undantag och det är subgenren som stavas kartracing. Jag älskar Crash Team Racing: Nitro Fueled och jag älskar Mario Kart 8: Deluxe som jag och kidsen snart spelat sönder. Barnsligt barnprogramsdoftande kartracing kommer för evigt att vara en lyckad subgenre och jag tror aldrig att jag kommer att tröttna på.

Chocobo GP
Det finns delar av världen som känns charmigt unik men 98% av det här spelet är ett fantasilöst plagiat utan personlighet.

Det finns såklart gott om spel inom denna genre som enbart är dåliga, fantasilösa, slöa plagiat på Mario Kart och som aldrig tar sig ur det där mediokra segmentet av snabbt hoprafsat nonsens. Och dit hör i allra högsta grad Square Enix senaste spel Chocobo GP till Nintendo Switch. Det är en direkt uppföljare till 1999 års Playstation-spel Chocobo Racing och det fungerar i princip exakt som Mario Kart. Utan försök till att vara originell eller försöka skapa någon slags unik spelmässig gimmick som i exempelvis Crash Team Racing eller Sonic Racing.

Chocobo GP
1999-spelet Chocobo Racing var klart bättre.

Till att börja med har jag svårt att begripa vem som det här spelet utvecklats för då tonen är bipolär, som bäst. Grafiken, designen och själva spelmekaniken rimmar på en renodlat barnspel, bara, medan berättandet i den lilla story som finns inkluderad, dialogen, referenserna och karaktärerna härstammar från 20+ år gamla Final Fantasy-spel som ingen av dagens kids lär ha kommit i någon slags kontakt med. Det blir inte sällan märkligt att det pratas så mycket om Clouds kamp mot Shinra Electric Power Company som det gör, med tanke på hur barnsligt och lättsamt allt annat är.

Chocobo GP
Enorma kycklingar med mansröster och rullskridskor... Nej tack.

Upplägget är super-standardiserat och går ut på att nyttja boost-funktionen genom att samla på sig Final Fantasy-kristaller, precis som i det gamla Playstation-originalet med andra ord. Nu går det i allra högsta grad att kritisera Mario Kart för samma sak, att nitro-systemet med drifting som slutkläm är enformigt och kanske till och med en smula platt, men det fungerar klart bättre och erbjuder mer utmaning än vad Chocobo GP någonsin kommer nära och det saknas framförallt charm och identitet i Squares Mario Kart-klon. Det finns som sagt ett "story mode" här, multiplayer samt "time attack" och ingen del av det här spelet lyckas övertyga eller överraska. Vilket på flera sätt är riktigt trist för designen värmer ett gammalt FFVII-älskande gammalt gubbskrälle som undertecknad.

Chocobo GP
Spela Mario Kart, Sonic Racing eller Crash Nitro istället. Alla tre är mycket bättre.

Musiken är skriven av Front Mission-bossen Hidenori Iwasaki och borde därmed vara riktigt trevlig men den är mest bara manga-tjatigt horribel och ljudeffekterna gör att jag bara vill stänga av allt ljud, direkt. För evigt. Röstskådespeleriet i story mode-portionen är dessutom riktigt risigt och skapar en känsla av skam som dröjer sig kvar. Känslan av att Chocobo GP utvecklats som ett gratisspel till Iphone lämnar mig aldrig och det är där jag i slutändan hamnar.

4 / 10
+
Halvgullig design, stabil mekanik