Not Tonight 2

Not Tonight 2

Vi har spelat igenom PanicBarns politiskt kryddade kopia av Papers Please och är inte speciellt imponerade.

Övertydliga politiska budskap i spel är sällan något jag får ut glädje av. Framförallt inte när det berör eller antyder till händelser och åsikter sammankopplade med nutiden. Vi spelar alla av olika anledningar och fråntaget simulationer är mediet något jag personligen associerar med eskapism. En digital flykt från det verkliga livet där jag får ratta vrålande sportbilar, klubba drakar med bredsvärd eller skutta runt på flugsvampar i ett fantasiland. Så det var inte helt utan viss motvillighet jag tog mig ann Not Tonight 2, ett spel som blandar både Papers Please med den gamla klassikern The Oregon Trail. Men därtill också kryddar friskt med väldigt specifika och tydligt utpräglade politiska värderingar samt kommentarer på det moderna samhället i stort.

Med ett dystopiskt USA som skådeplats sätter spelet direkt tonen med en introsekvens där du får bevittna din afro-amerikanska vän Eduardo bli kidnappad av statliga fascistiska poliser och inkastad i ett arbetsläger. Ditt uppdrag är nu att befria honom genom att tillsammans med två vänner färdas över ett USA präglat av kapitalism och girighet. En plats där demokrati är ett bortglömt, avlägset koncept och där xenofobiska hatgrupper lurar runt varje hörn. Redo att kontrollera både ditt ID och ditt privilegium. Nej Not Tonight 2 är inte speciellt subtilt i sitt berättande och med ett tydligt färgade budskap verkar spelet främst försöka sälja sig baserat på ideologisk association snarare än att vara en underhållande eller intressant upplevelse.

Not Tonight 2
Pixelgrafik vi redan sett femtusen gånger.

Rent mekaniskt påminner Not Tonight 2 väldigt mycket om Lucas Popes satiriska spel Papers Please. Men istället för gränskontrollant jobbar du här som dörrvakt på olika nattklubbar där varje potentiell gäst måste granskas innan de släpps in. Varje kapitel av spelet ser dig anlända i en ny, sunkig byhåla eller stad och precis som i Popes förlaga stegrar svårighetsgraden snabbt. Till en början krävs inte mycket mer än att man kontrollerar individers ålder men detta eskalerar snabbt till att även inkludera kontroller kring huruvida folk bär mask eller inte försöker forsla in illegala objekt på klubbarna. Variationen är stor och spelmässigt är det absolut den stora behållningen med Not Tonight 2. Synd bara då att det redan blivit gjort i Papers Please för åtta år sedan och då betydligt bättre, men visst om du önskar mer av exakt samma sak så bjuder Not Tonight 2 på en kompetent kopierad version av det.

Vid sidan av ditt jobb som nattklubbskontrollant förväntas du även ha kontroll på gängets hälsa och moral, varav ingendera får sjunka under noll och påverkas av konversationsval du gör under resans gång. Denna del är spelets absolut största akilleshäl och trots jag uppskattar valmöjligheterna så finns här på tok för mycket trial-and-error inblandat. Det är helt enkelt inte underhållande att utan tydlig förvarning inse att dialogvalet man gjorde totalt förstört en spelomgång. Din enda lösning i dessa situationer är att ladda om en tidigare sparning och hoppas du inte förlorat allt för många timmar. Det hela påminner obehagligt mycket om de gamla äventyrsspelen som var poppis på tidiga 90-talet. Det var inte kul då, och det är inte kul nu.

Not Tonight 2
Visuell gegga och amatörmässig, ofärdig design.

Men det är inte bara spelmässigt som PanicBarn sneglat på Popes gränsvaktssimulator. Nej även estetiskt går studion samma väg och trots den grafiska presentationen absolut inte är kan klassas som tekniskt dålig så är de retrodoftande pixlarna vid detta laget ett rejält uttjatat koncept. Om Not Tonight 2 försökt sätta en egen prägel på stilen hade det varit en annan femma men detta känns mest bara tröttsamt och oinspirerat. Här finns inget vi inte redan sett tusen gånger innan från långt mer kompetenta artister och både användargränssnittet likväl som spelets karta är rysligt fult utförda. Stundtals gränsande till direkt ofärdiga eller amatörmässiga. Något som för ett spel med en prislapp på strax under tvåhundra kronor får ses som direkt oacceptabelt.

Jag ville verkligen försöka uppskatta Not Tonight 2 för vad är och ge spelet en ärlig chans. Men mellan den direkt skitnödiga presentationen, den plagierade spelmekaniken och de övertydligt färgade politiska budskapet så var PanicBarns Papers Please-kopia rejält seg att ta sig igenom. Situationen blir inte heller bättre av alla falska val som under den åtta timmar långa resan snabbt kan sätta stopp för ditt äventyr. Det är år 2022, inte 1992. Trial-and-error hör inte hemma i dialogdrivna spel och det var vid flera tillfällen nära att jag bara gav upp i ren frustration. Nej den största synden som Not Tonight 2 begår är att det helt enkelt inte är roligt att spela. Inget här känns varken unikt eller fräscht och det övertydliga politiska budskapet är både påträngande och olustigt.

02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+