Martha is Dead

Martha is Dead

Vi har rest tillbaka till slutet av andra världskrigets Italien för att utreda ett till synes övernaturligt mord på Martha och satt betyg på upplevelsen...

Martha is Dead är ett spel vars fokus primärt ligger på berättelsen. Vi introduceras i början av spelet för spelets protagonist, Giulia, som fått lämna hennes mor och syster för att bo hos en barnflicka. Giulia gillar henne väldigt mycket och ber henne att berätta sagan om kvinnan i vit klänning. Om det är en saga eller inte är inte säkert, men det sägs att det en gång fanns en kvinna som mördades i en sjö, nära deras hus och nu spökar hon i skogen. Gråtandes efter vad hon trodde var riktig kärlek, vandrar hon runt i skogen när dimman är tjock och mördar yngre kvinnor för att undkomma smärtan för ett tag. När Giulia, flera år senare, är ute i skogen och ska fotografera, ser hon själv en kvinna ligga livlös i samma sjö som. Hennes tvillingsyster, Martha.

Martha is Dead
Martha is Dead är en sotsvart berättelse som verkligen kryper in under skinnet på spelaren. Inte sällan är det väldigt obehagligt och skulle man anse att det blir för mycket, finns ett censurerat läge att spela som inte är lika äcklande.

Giulia var aldrig omtyckt av hennes mor och strax efteråt upptäcker föräldrarna systrarna vid stranden. Den ena, sittandes bredvid den andra, livlösa dottern. Giulia har ryckt av Marthas halsband och hängt den runt sin hals och modern försöker kommunicera tydligt med dig, vad hon tror vara sin döva dotter, Martha. Detta känns som första gången som Giulia känner kärlek från sin mor och hon fattar beslutet att låtsas vara sin syster, för evigt. Ännu värre blir det av att allt detta sker i Italien, 1944. En tid då andra världskriget fortfarande inte är över och den trasiga familjen lever under tuffa förhållanden.

Martha is Dead är ett långsamt spel, precis som andra gå-simulatorer som Dear Esther, Gone Home eller What Remains of Edith Finch. Giulia försöker göra allt för att lösa gåtan bakom hennes systers död och spelet är i mångt och mycket därför ett detektivspel. Läsa tidningar, lyssna på radiokanaler och hitta en nyckel till ett skrin är bara några av många saker du behöver göra för att förhoppningsvis få svar på dina frågor. Framför allt kommer du behöva fotografera. Giulia har sedan länge haft ett enormt intresse för fotografi och för att förstå vad som skett är en ständig uppgift att fotografera föremål av intresse och sedan framkalla bilderna.

Martha is Dead
Grafiken pendlar mellan att se riktigt vacker ut till att ibland inte se så imponerande ut på nära håll.

Det märks väldigt tidigt in att betydelsen av fotografi är stort i spelet. Tur är väl då att miljön i Martha is Dead är ganska snygg. Hade grafiken varit horribel hade man troligtvis inte velat stanna kvar en sekund för att fotografera omgivningen. Den vackra miljön och fotograferandet går därför hand i hand. Till skillnad från många andra spel handlar fotograferingen inte om att ta upp kameran och trycka av, utan det är desto mer genomtänkt här. Exponering, fokus, avstånd, ljussättning, avstånd... Ja, man skulle kanske kunna beskriva Martha is Dead som en fotografs våta speldröm. Har man själv ett intresse för att fota kanske man till och med kommer att lockas av att ta en bild av saker som inte är nödvändiga för att avancera i berättelsen, men som likväl kan bli ganska tjusiga.

Martha is Dead är som sagt ett långsamt spel. När du väl själv kontrollerar Giulia kan du enbart gå eller springa i den mycket begränsade spelvärlden och i vissa fall är du till och med begränsad att röra dig inom ett visst område. När du inte styr Giulia berättas spelet genom mellansekvenser eller monologer, och de tar sin tid. Det är inte ofta som man känner sig fri och fastän berättelsen är intressant, blir man ibland lite klaustrofobisk av att knappt själv få spela. Stundtals känns dessa bitar dessutom totalt meningslösa och saknar substans. Inte blir det bättre av att Giulia ska förklara allting i minsta detalj och fullkomligt idiotförklarar spelaren. Exempelvis plockar du tidigt in i äventyret upp din dagbok på vilket Giulia förklarar att det, mycket riktigt, är hennes dagbok. Eller varför inte när man läser ett brev och man inte kan läsa det själv i lugn och ro utan måste vänta i vad som känns som en evighet på att hon ska läsa upp brevet. Ibland önskar man helt enkelt att hon höll klaffen då det sabbar atmosfären en aning. Jag vill själv luska i mysteriet utan att höra Giulia snacka öronen av mig.

Röstskådespelet är av varierande kvalitet. De italienska utvecklarna LKA har nämligen byggt spelet utifrån deras modersmål och standardalternativet för språk är därför italienska. Dessa röster är de tveklöst bästa av språkalternativen men det vore knappast överraskande om en majoritet av spelarna ändå kommer välja det engelska språket, och där svängar det rejält i kvalitet. Giulias engelska dubbning är för det mesta riktigt bra men tar man exempelvis hennes pappas dubbning är det en helt annan historia. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om de bara plockade någon på gatan och betalade honom några kronor för att spela in ett par rader. Med det sagt uppmuntrar jag dig därför att välja italienska som språk för att verkligen få den bästa möjliga upplevelsen.

Martha is Dead
Atmosfären är utsökt och får en att glömma omvärlden helt för en stund.

Vi spelade igenom äventyret på Playstation 5 och rent tekniskt är detta inte särskilt imponerande. Animationerna är fruktansvärt stela och flera karaktärer rör sig som om de vore marionettdockor vilket jag upplevde som ett ganska störande moment för att verkligen leva sig in i denna spännande berättelse. Dessutom är bilduppdateringen fullkomligt kass med motion blur som gör utforskandet betydligt mycket jobbigare än vad det hade behövt vara. Eftersom LKA är en relativt liten studio är det dock kanske mycket begärt att det ska vara perfekt på alla dessa fronter och det får man kanske ha överseende med. Detta hade i vilket fall som helst kunnat göra spelet så mycket bättre.

Martha is Dead
Vid vissa tillfällen pausas utforskandet för att istället göra andra saker som att iscensätta en dockpjäs eller skicka telegram med morsekod, vilket är mycket välkommet.

Under vår tid med Martha is Dead råkade vi ut för ett par buggar. Vissa betydelselösa, andra riktigt frustrerande. Vid några tillfällen uppstod grafiska buggar där exempelvis dörrar glänste i alla möjliga färger eller där vi inte kunde röra oss normalt med kameran i hand och endast kunde röra oss bakåt. Vad som däremot saboterade ordentligt var att spelet har en tendens att krascha. I vårt, mycket olyckliga fall, kraschade det en gång i samband med att spelet sparades vilket orsakade att sparfilen blev korrupt. Detta inträffade när det endast kvarstod en halvtimme av spelet (vilket vi naturligtvis inte visste om då). Motvilligt fick vi spela om spelet på nytt men även då kraschade spelet två gånger och under en spelsession dök felmeddelanden upp konstant vilket dock löste sig efter en omstart av spelet.

Det finns en hel del att upptäcka i denna psykologiska skräckthriller. LKA har byggt en spelvärld där du själv kan spana in intressanta spår där flera spår inte har någon inverkan på huvudberättelsen men ger svar på andra frågor som uppstår under spelets gång. En del av dem är riktigt intressanta medan andra, såsom att hitta en cykelpump och pumpa din cykel, inte är lika spännande. Under vår första genomspelning (ja, åtminstone till dess att sparfilen satte stopp för oss) försökte vi göra så mycket som möjligt och gissningsvis missade vi någon enstaka sak. De som satsar på att få ut så mycket som möjligt kan se fram emot ett åtta till tio timmars långt äventyr. De som däremot enbart är intresserade av berättelsen kommer troligtvis inte tillbringa mer än max fem timmar ihop med det. Under vår första genomspelningen tillbringade vi sju timmar men efter att vi tvingades börja om på nytt valde vi att strunta helt i de frivilliga alternativen och eftersom vi då visste svaren på olika pussel och visste exakt var vi skulle ta oss varade berättelsen i tre timmar. De som lirar Martha is Dead för första gången lär knappast göra det lika snabbt så beroende på vem du är kan du räkna med fem till tio timmars speltid, vilket känns helt rimligt för spel som kostar 300 kronor vid lansering.

Martha is Dead
Martha is Dead utspelar sig under slutet av andra världskriget vilket kommer att spela en betydelsefull roll i berättelsen. Vid sidan av berättelsen kan du lyssna in på radiosändningar från kriget och undersöka vad din tyska general till farsa sysslar med. Kanske har han något med din systers död att göra?

Sammanfattningsvis är Martha is Dead ett spel vars största styrka är den finurligt skrivna och högintressanta berättelsen som innehåller både en och två vändningar. Det är ett spel som verkligen kryper under skinnet på en och skulle man tycka det blir för obehagligt kan man välja den censurerade versionen, men vi rekommenderar dig trots det att lira den version som utvecklarna ämnade berätta. Det finns ett par buggar som vi hoppas att den italienska studion kikar närmare på framöver och det övertydliga berättandet blir ibland lite väl mycket och det hade varit fint att se ett alternativ som tonade ned på detta. I vilket fall som helst råder vi dig att spana in spelet för att uppleva en fantastiskt nervkittlande och underhållande berättelse som onekligen känns unik.

7 / 10
+
Suverän musik, välskriven berättelse, utsökt design, intressant värld att utforska, riktigt kusligt