Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Trigger Witch

Trigger Witch

Henric har kastat sig in i en sagolik värld där häxor numera förlitar sig på vapen för att dräpa monster...

När man tänker på häxor är kanske inte det första man tänker på gevär. I Trigger Witch handlar häxor däremot om det, och givetvis, magi. I Trigger Witch spelar du som häxan Colette som precis är på väg att ta examen från häxskolan i en till synes väldigt mysig magisk värld. Musiken är som en vaggvisa och förtrollar en redan från början, men efter att Colette ska genomföra ett test och lägga beslag på en handpistol för att sedan dräpa monster står det klart att detta inte är så mysigt som det på förhand verkade.

Trigger Witch andas väldigt mycket SNES-spel med tydlig inspiration från 2D Zelda-spel, där framför allt The Legend of Zelda: A Link to the Past känns som en rättvis jämförelse. De som spelat A Link to the Past eller andra liknande spel från den eran, kommer omedelbart att drabbas av enorm nostalgi som håller resan ut. Trigger Witch både låter och ser ut som ett klassiskt spel från den tiden, och det är en fantastiskt mysig känsla.

Trigger Witch
      Låt dig inte luras av den barnvänliga omgivningen. Trigger Witch är icke barnvänligt!

Vad som gör Rainbites titel unik från många andra liknande spel är dess fokus på Twin-Sticks Shooter. Det vill säga ett spel där kameran är fast ovanifrån och du rör dig runt, samtidigt som du skjuter ned fiender. Det är förvisso ingenting vi sett förut men med denna pixeldesign och mängder med blod känns det onekligen som något vi inte har sett förut. Faktum är att jag chockades när jag sköt min första fiende och gräset färgades rött av fiendens döda kropp. Som jag nämnde tidigare ser världen extremt mysig och barnvänlig ut, vilket därmed gav upphov till denna chockerande och nästan traumatiserande upplevelse. Redan där står det klart att detta inte är ett spel ämnat för barn. Det skall dock nämnas att det går att byta ut blod mot piñata i spelets inställningar, vilket gör det betydligt mer barnvänligt (med undantag för att spelet fortfarande innehåller ammunitionsvapen, förstås).

Berättelsen i Trigger Witch är en förhållandes banal sådan. I samma veva som Collene ska göra sitt test, som mer eller mindre är spelets tutorial, slinker en mystisk man genom portalen som hon får sitt första vapen genom för att sedan försvinna. Därefter blir Collene indagen i denna magiska värld som kommer att ta henne till många platser för att stoppa det mörka hot som hotar världen. Berättelsen känns för det mesta obefintlig och fungerar mestadels som en ursäkt för att låta oss resa land och rike för att dräpa monster. Rainbite fokuserar snarare på dialoger mellan de olika karaktärerna där spelaren även ges viss möjlighet att påverka dialogerna genom olika val. Dialogvalen är däremot helt betydelselösa i slutändan.

I takt med att du utforskar de olika landskapen kommer du upptäcka några nya element vilket får upplägget i Trigger Witch att kännas någorlunda färskt hela tiden. Gruvorna innehåller exempelvis monster i form av bomber med tickande stubin medan den soliga stranden är bebodd av vansinniga (och dödliga) krabbor. Det finns med andra ord en rad olika fiender att möta vilket också kräver olika manövreringar. Utöver din revolver kan du med hjälp av magi undvika slag eller skott och över tiden plockar du även på dig en rad olika vapen. Revolvern fungerar som standardvapnet men utöver den kommer du även få bekanta dig med exempelvis kulsprutepistol, granatkastare och och automatvapen.

Trigger Witch
      Likt Celeste finns inga röstskådespelare i dialogerna, bara märkliga läten.

Svårighetsgraden är för det mesta ganska så välbalanserad men lyckligtvis finns det hela fem olika svårighetsgrader att välja på. Du kan dessutom välja att spela spelet antingen själv eller med en kompis bredvid dig, vilket kan komma att påverka svårighetsgraden. Spelet blir i vilket fall som helst successivt svårare vilket balanseras i form av de uppgraderingar som du kan göra. När du dödar monster lämnar de efter sig kristaller som du kan köpa kartor för men även uppgradera din hälsa och vapen med. Det räcker däremot inte att bara dräpa monster, utan spelet belönar dig även för att utforska världen då det finns kistor utspridda lite varstans som också kan innehålla pengar.

Det går tämligen snabbt att bekanta sig med hur spelet fungerar och har man exempelvis spelat de äldre Zelda-spelen, kommer man snabbt att förstå konceptet. Med tanke på att berättelsen och spelkonceptet är relativt simpla kan spelet dessvärre uppfattas som aningen enformigt. Det är däremot inte längre än cirka tio timmar och erbjuder viss variation. Exempelvis får man vid några tillfällen flyga på en kvast och skjuta fiender vilket onekligen påminner Galaga.

Trigger Witch
      Det bjussas på en och annan boss under det tio timmars långa äventyret.

Sammanfattningsvis är Trigger Witch är härligt spel som överraskade oss rejält. Designen kommer absolut inte tilltala alla, men det faktum med att den blandar barnförbjudet innehåll med en mer barnvänlig värld tilltalade oss ordentligt. Striderna är dessutom riktigt roliga och intensiva och är enligt oss spelets starkaste kort. Är du sugen på att uppleva lite nostalgi och på att hoppa in i en förtrollande värld så gör du helt rätt i att skaffa Trigger Witch omedelbart.

8 / 10
      +
      Fantastiska strider, utmanande, härlig omgivning, mycket innehållsrikt, ljuvlig musik