Monopoly Madness

Monopoly Madness

Den kapitalistiska klassikern är tillbaka i ny tappning och bjuder på en överraskande fräsch och underhållande spelupplevelse med gott om fart och fläkt.

Brädspel har de senaste tio åren genomgått en renässans som saknar motstycke och utvecklats från att vara något gemene man associerar med barn och lek till en allmänt accepterad social hobby för vuxna. Så det är föga förvånande att vi även fått en ökad närvaro av brädspel på både PC och konsol där flera av genrens storheter numera finns representerade. Ticket to Ride, Talisman, Wingspan, Carcassonne och många andra har fått strålande digitala konverteringar och nu är det alltså dags även för klassikern Monopol att göra storstilad comeback. Och jag vet vad du tänker, för hur spännande kan det rimligen vara med ytterligare en version av ett av världens mest spridda och uttjatade brädspel?

Monopoly Madness
Färgglada och överdrivet söta karaktärer.

Vad som snabbt blev uppenbart under de första minuterna med Ubisofts Monopoly Madness var hur lite detta spel faktiskt delar med sin analoga, ålderstigna förlaga. I princip allt är oigenkännligt och även om grundkonceptet fortfarande är detsamma med fokus på att anskaffa tomter och sedan bebygga dom så är tillvägagångssättet helt nytt. Borta är den typiskt långsamma turbaserade spelordningen och i dess plats finner man här istället ett kaotiskt partyspel. Monopoly Madness är en helvild huggsexa där alla spelare fritt rör sig runt på spelplanen med det simpla målet att köpa upp fler hus än motståndarna. Dessa görs slumpmässigt tillgängliga under spelets gång och spelarna kan fritt bjuda på dom med de resurser som slumpmässigt materialiseras på spelbrädet. Förutsatt att man hinner dit innan sina motståndare det vill säga.

Monopoly Madness
Färgsprakande nattetid.

För när det kommer till att sätta käppar i hjulet för sina motspelare så finns där gott om valmöjligheter för att hindra dom från att nå och bjuda på de hus som dyker upp. Det går bland annat att ge dom en enkel smocka med den knockback-attack som alla karaktärer har eller så är man lite mer kreativ och bygger hinder i vägen för motspelare. Nyckeln till framgång ligger i att ständigt vara observant, något som är allt annat än lätt på det ofta otroligt kaotiska spelbrädet som emellanåt kan bli lite väl överbelamrat med händelser. Och det är här som jag skulle vilja rikta den främsta av min kritik mot Monopoly Madness. För trots att utvecklarna gjort ett bra jobb med att få spelet att kännas fräscht och nytt så blir det snabbt otroligt tröttsamt och audiovisuella delarna blir snabbt malande enerverande.

Monopoly Madness
Monopoly Madness är proppat till bristningsgränsen av regnbågens alla färger.

Spelmässigt erbjuder Monopoly Madness på ungefär vad man förväntar sig. Där finns en kampanj där varje ny bana kommer med unika utmaningar och mål att fullfölja men även klassisk free-for-all samt både online och lokal multiplayer. Det sistnämnda får nästan ses som ett måste för denna typen av digitala brädspel så det är tacksamt att Ubisoft valt att inkludera detta, vilket också är det spelläge som är det tveklöst mest underhållande. För i slutändan finns det inte mycket som går upp emot att sitta och vråla på vännerna i en och samma soffa, något som också är spelets största styrka. För som ensam spelare finns här väldigt lite att hämta bortom den relativt torftiga enspelarkampanjen och inte heller onlinedelen ser värst lovande ut med tomma lobbies så långt ögat når.

Monopoly Madness
Resurser spawnar på spelbrädet och sugs upp av spelarna.

Nej, Monopoly Madness gör sig bäst med familjen eller vännerna samlade runt samma TV med var sin spelkontroll i handen och de tumultartade spelreglerna lånar sig väl till att göra varje spelomgång unik. Så länge man nu kan uthärda det audiovisuella bombardemanget, något som definitivt kommer vara lite av en vattendelare och det är tydligt att Monopoly Madness främst kommer tilltala en lite yngre publik. Men för dig som vet med dig att du uppskattar kaotiska partyspel och har gott om vänner eller familj att bjuda över så erbjuder Ubisofts utflippade tolkning av klassiska Monopol på okomplicerat lättsam underhållning. Ett barnvänligt, färgglatt om än smula identitetslöst tidsfördriv.

6 / 10
+
Kaotiskt, charmigt, lättspelat