Rubber Bandits

Rubber Bandits

Niclas har gjort inbrott och rånat banker med ett synnerligen inkompetent men ändå älskvärt gäng brottslingar...

Det är alltid intressant att ge sig in i ett spel som man på förhand inte vet ett dugg om, Rubber Bandits är ett sådant spel. Man har inga förväntningar eller ens minsta aning om vad som väntar vilket gör det till en väldigt ren upplevelse och det ska absolut inte underskattas. Efter att ha laddat ner det 1,52 GB stora spelet lite snabbt så kastade jag mig in i det hela för att se vad dessa gummiklädda banditer hade att erbjuda.

Det är i grund och botten väldigt enkelt upplagt, man ska uteslutande ta sig in någonstans och råna stället på pengar, antingen solo eller med tre andra spelare online eller lokalt. Det låter väl ganska simpelt ändå? Båda ja och nej, det är absolut inget svårt spel men karaktärerna är definitivt inte klippta och skurna för brottets bana om man säger så, de är klumpiga, rör sig inte särskilt fort och kan inte hoppa särskilt bra. De är med andra ord tämligen inkompetenta och i många andra spel hade detta nog varit väldigt frustrerande men i Rubber Bandits så är det en väldigt stor del av helheten och något som gör att det blir mycket roligare än det kanske borde vara.

Rubber Bandits
Det går att beväpna sig med allt möjligt, varför inte en baguette?

Det finns ingen story i Rubber Bandits, det handlar som sagt bara om att göra inbrott och sno så mycket som möjligt på ganska kort tid och sen fly. Det går alldeles utmärkt att spela det solo offline men det är enligt mig spelets största svaghet, det blir ganska snabbt trist att spela själv och eftersom svårighetsgraden inte ökar avsevärt mycket så är det nog inget de allra flesta kommer lägga någon större energi på skulle jag tro.

Inför varje stöt så markeras det tydligt ut vart man tar sig in, vart bytet finns och vart flyktvägen sedan kommer finnas. Flyktvägen kan vara allt ifrån en dörr som öppnas till en båt som kör förbi som man behöver tajma in med ett perfekt hopp. Vilket är lättare sagt än gjort ibland med tanke på hur klumpiga karaktärerna är, missar man så får man en ny chans så man blir inte särskilt straffad för sina missar, men till slut så dyker poliserna upp utrustade med elpistoler vilket gör det lite stressigare. Det är dock inte så att man själv är obeväpnad på något vis, utöver att det finns traditionella vapen utspridda på banorna som till exempel hagelgevär, katana-svärd och brännbollsträn så går praktiskt taget allt annat att använda som vapen. Inget gevär till hands? Inga problem, bara att hiva iväg ett skrivbord på polisen eller något dylikt som finns nära till hands så är problemet löst. Poliserna är inget större hot för det mesta, de är lika klumpiga dem också, men ju fler de blir desto svårare blir det förstås.

Rubber BanditsRubber Bandits
Inbrottstjuvarna är klumpiga och inkompetenta men man gör ändå bäst i att inte bråka med en tant med Katana..

Jag kan inte säga annat än att jag älskar designen på nästan allt i Rubber Bandits. Banorna är färgglada och variationsrika och karaktärerna ser ut att kunna vara bifigurer i Wallace & Gromit om Wallace & Gromit varit lite grövre och mindre barnvänligt än vad det är. Där en är oskyldigt klädd som en banan, vilket inte torde vara helt praktiskt om man försörjer sig som brottsling så finns det även en herre som är klädd i en helsvart läderdräkt och ser ut att ha kommit direkt från närmast belägna bondage-klubb. Alla sticker mer eller mindre ut med väldigt tydliga signalement och syns på miltals avstånd, visst sa jag att det är ett ganska inkompetent gäng det rör sig om? Men det är ju också det som ger spelet sin karaktär och framförallt sin charm för det är ju inte meningen att det ska tas på allvar överhuvudtaget. Utöver att banorna är färgglada och variabla så är också en stor del av omgivningen förstörbar vilket gör att ens egen kreativitet får fritt spelrum och man kan i princip ta sig an varje stöt lite som man själv vill.

Rubber Bandits
Planen är tajmad och klar in i minsta detalj som en viss Charles-Ingvar Jönsson skulle sagt.

Om Rubber Bandits snabbt blir tröttsamt att spela själv så är det precis tvärtom i flerspelarläget, här lyfter spelet flera snäpp och det är ju förmodligen så det är tänkt att upplevas. Det finns precis som i solo-läget tre olika lägen att välja mellan - Arcade, Brawl och Heist. I Arcade spelar du i lag med upp till tre andra spelare online eller lokalt och tar er tillsammans an banorna i jakt på det eftertraktade bytet, det må vara ett lagbaserat läge i grund och botten men eftersom spelet belönar den som roffar åt sig mest av bytet så blir det ändå allt som oftast kaos och var man för sig själv. Brawl handlar helt enkelt om att vara den som står kvar sist på plan, inget byte att plocka hem utan bara sopa undan dina medspelare med vilka medel som helst och slutligen i Heist så spelar man mot varandra och där handlar det om att vara den som får med sig mest av bytet för att vinna, givetvis kan man också sätta sin motståndare ur spel tillfälligt med valfritt tillhygge, faktum är att den metoden uppmuntras. Alla dessa lägen går att spela solo men det blir som sagt inte alls lika roligt av förklarliga skäl.

Rubber BanditsRubber Bandits
För att komma åt sitt byte är det bara att banka på skattkistan med valfritt tillhygge tills önskat resultat uppnåtts. Genom att banka på toaletten i bilden till höger så väljer man vilket spelläge man vill köra, här går det även att byta karaktär om så önskas.

Multiplayern kan verkligen bli hysteriskt rolig, vi (jag och min bror) kunde förstås inte bete oss för fem öre utan det vart kaos nästan omgående oavsett spelläge. Just när jag skulle plocka på mig en massa pengar jag precis lokaliserat så får min bror för sig att han ska knuffa ut mig framför tåget, sådant går naturligtvis inte ostraffat utan jag respawnar och kastar en per omgående en massiv falukorv rakt i nacken på honom så att han flyger handlöst över hela banan. Det blir mycket dråpliga och framförallt roliga situationer och hämnd cykeln tar ju aldrig slut, det finns inget som heter bli kvitt vi slåss till sista stund, till allra sista blodsdroppen spillts.

Rubber Bandits var på det stora hela en mycket trevlig överraskning som har potential att underhålla i åtskilliga timmar, under förutsättning att man har någon att spela med då förstås. Som party-spel är det helt perfekt och jag vet redan vilket spel som kommer gå varmt här hemma på nyårsafton...

7 / 10
+
Sanslöst rolig multiplayer, charmig design, komiska karaktärer, färgglada och kreativa banor