Dishonored

Dishonored: The Knife of Dunwall

Vi har återbesökt Dunwalls vackra men livsfarliga gator. Denna gången i rollen som beryktade lönnmördaren Daud i Dishonored: The Knife of Dunwall

Jag behöver inte berätta hur bra Dishonored var. Historien om Corvo kastade oss in i en värld som vi inte hade sett förut - bländande vacker på utsidan men rutten på insidan. Arkane Studios bevisade att de behärskar både bandesign och gameplay av högsta klass, och det var få spel som kunde smiska Dishonored på fingrarna under 2012. Jag har spelat genom huvudspelet två gånger, först som en actionberoende vilde, sedan som en osynlig skugga som inte dödade någon. Till och med pestsmittade råttor lät jag vara i fred. Jag hade lika roligt båda gångerna, och Knife of Dunwall, den första riktiga expansionen, bjuder på mer av samma. På gott och ont.

När jag säger på gott och ont, menar jag mest det förstnämnda. Detta är en riktigt bra expansion och om du älskade Dishonored kommer du att falla även för detta. Nästan allt vi förälskade oss i är kvar, och det är uppenbart att utvecklarna har tagit den tid som behövts för att skapa en värdig expansion.

Dishonored
Kontrasten mellan det skoningslösa samhället och den vackra oljemålningsgrafiken är stor, inte minst med tanke på den brutala valfångsten.

Denna gång spelar du som lönnmördaren Daud, och axlar med andra ord en av huvudspelets viktigaste karaktärers mantel. Jag skall naturligtvis inte avslöja för mycket av historien, men jag kan berätta att du kommer att besöka två platser du aldrig sett förut, innan expansionen är över. Om du velat ha en bättre inblick i den valfångst Dunwall kretsar kring kommer det första området att vara av särskilt intresse för dig; Dauds resa tar honom nämligen till en av de fabriker där de mäktiga djuren töms på sin dyrbara valolja, innan den används för att producera livsmedel. Du får även en chans att studera en av spelets bestar på nära håll, men var beredd: det är ingen vacker syn.

Det andra området är en stadsdel i samma stil som i huvudspelets områden, men gemensamt för de båda plasterna är en oöverträffad känsla för detaljer. Bakom varje hörn hittar du något intressant, oavsett om det är en ny runa, en spännande bok eller en ritning som låter dig uppgradera din utrustning. Fokuset på olika tillvägagångsätt i uppdragen finns också kvar, och du kommer behöva söka länge innan du hittar alla alternativa vägar till din destination. Tack vare Dauds magiska förmågor är det fortfarande en fröjd att navigera runt i Dunwalls unika stadsbild, men även om jag trivs stort lever inte The Knife av Dunwall helt upp till det superba huvudspelet.

Dishonored
Fienderna i The Knife of Dunwall är inte rädda för att attackera dig. Lyckligtvis finns det alltid alternativa vägar som gör att du kan smyga dig förbi osedd.

Det finns två skäl till detta. För det första är inte regin i berättelsen lika tight som när Corvo hade huvudrollen. Du har fortfarande möjlighet att spela genom spelet utan att döda någon, men Dauds eget intresse för en sådan spelstil är inte lika högt denna gång. Medan Corvo verkligen var en snäll typ, är Daud en ökänd mördare. Han må ha ett samvete, men också en hel del blod på sina händer.

Detta gör det lite märkligt att plötsligt skona motståndare du stöter på genom intrikata planer som neutraliserar mål på icke-dödliga sätt. Men det är fortfarande roligt att faktiskt få till dessa alternativa metoder, och på grund av den relativt höga svårighetsgraden är smygande bland skuggorna ofta att föredra ändå. Trots det ger en good guy-genomspelning inte lika mycket som i Corvos fall.

Dishonored
Bland nyheterna hittar vi Chokedust-granaten (som bildar ett praktiskt moln av damm), den effektiva Arc-minan (som pulveriserar fiender med el) och Summon Assassin (vilket genererar en medhjälpare i tuffa situationer).

Det andra problemet är de magiska förmågorna, då Daud inte besitter samma arsenal av smarta knep som Corvo. Den praktiska Wind Blast-attacken är borta, likaså Possession och det groteska men effektiva Devouring Swarm. I gengäld kan Daud när som helst kalla till sig en av sina trogna följeslagare som slåss med honom, men detta är en passiv egenskap du oftast bara kan använda om man verkligen trampat i klaveret. Man kan naturligtvis inte förvänta sig banbrytande innovationer i en expansion under hundralappen, men att man tagit bort funktioner tycker jag är märkligt.

Men nu ska du verkligen inte missförstå mig. Dessa punkter är bara skönhetsfläckar på ett paket som i hög grad lever upp till originalspelets skyhöga standard. Dauds historia är inte lika engagerande som Corvos, men utöver detta är The Knife av Dunwall en upplevelse fansen kommer att ha svårt att lägga ifrån sig.

8 / 10
+
Mästerlig bandesign, fortfarande lika vackert, samma sköna spelkänsla, härlig inblick i valfångstindustrin