Age of Empires IV

Age of Empires IV

Skrivbordsgeneralen Patrik har använt religiösa supervapen, stulit får och försökt att sluta titta på alla högupplösta minidokumentärer i en historisk återkomst av rang...

Jag kom i kontakt med Age of Empires 1998, nästan ett år efter det första spelet kom ut på marknaden. Det var ett enastående spel för sin tid som tog vara på mänsklighetens historia. Realtidsstrategigenren på den tiden använde sig gärna av fantasy och science fiction som teman för sina konflikter. Det historiska temat var mer sällsynt och det hjälpte vid sidan av många andra aspekter titeln att nå en stor grupp konsumenter. Framförallt fanns det så mycket minnesvärda sidor som temat och munkarna. Mitt intresse för både historia och strategispel sträcker sig över 20 år bakåt i tiden. Därför var det svårt att inte bli överlycklig att få spela den fjärde installationen i denna anrika serie. Den dånande intromusiken är tillbaka i ny form och hela upplevelsen har fått en modern presentation. Färgerna blått och guld dominerar alla de andra färgerna både i menyer och mellansekvenser. Det ser riktigt bra ut och fungerar bra.

Det första som slår mig med menyerna är hur enkla det är att navigera. Det finns alternativ för nästan alla behov. Inställningarna är inte många under alla flikar men de viktigaste är där. Det flyter på bra oavsett hur högt eller lågt jag ställt in grafikalternativen. Det går också att ställa om kortkommandon om du inte vill ha standardinställningen. För att underlätta kan du skapa flera profiler vid olika behov. Jag har inte lyckats hitta inställningar för att ändra kortkommandon för byggnader. Däremot är alternativen du kan anpassa bra då många inklusive mig själv, inte alltid använder sig av utvecklarnas egna preferenser.

Age of Empires IV
Mellansekvenserna bjuder på bedårande scenerier.

När jag väl anländer in i en match så möts jag av nostalgi. Precis som på 1990-talet bygger vi arbetare som hämtar resurser. Guld, sten, ved och mat är fortsatt valutan för nästintill allt spelet har att erbjuda. Du bygger sedan upp dina städer, arméer och försöker besegra motståndarna. En mindre förändring denna gång är att du avancerar teknologiskt till nästa nivå av fyra möjliga genom att bygga speciella byggnader. Du får två val inte helt olikt hur det fungerade i Age of Empires 3 och Age of Mythology. Byggnaderna ger olika bonusar och är unika för din civilisation. Det möjliggör också att du kan skräddarsy hur du tacklar utmaningar efter behov.

Hela paketet upplevs av mig som ett passionsprojekt och en hyllning till vad som en gång var. Det märks speciellt i designen av både kampanjen, flerspelarläget och spelmekaniken. Kampanjerna är uppdelad i ett antal tidsperioder med fokus på en nation och ett fåtal karaktärer. Inte helt olikt hur det var i det andra spelet. Varje kampanj har en mängd uppdrag som ibland spänner sig över hundratals år. De är uppbyggda som en historisk dokumentär med fina högupplösta mellansekvenser.

Age of Empires IVAge of Empires IVAge of Empires IV
Uppdragen i kampanjerna är varierade och roliga om än korta.

Hela kampanjen har en berättarröst som berättar om allt du ser, gör och möter. Till skillnad hur det fungerade i föregångarna drivs kampanjerna inte helt av karaktärerna utan historian bakom dessa. De är alla linjära men med varierande mål och längd. Relic Entertainment har jobbat hårt med kampanjen och jag tycker att den är en bra introduktion till det spelmekaniska. Den ger dig inte allt på en gång utan du har utvalda teknologier, enheter och annat beroende på kampanj och uppdrag. Du får också en intressant interaktiv historielektion på köpet. Du kan såklart också genomföra utmaningar som fokuserar på något speciellt i en match. Om du klarar dessa miniuppdrag separata från kampanjen under en viss tid kan du få medaljer.

Kampanjerna däremot drar nytta av fraktionernas olikheter. Under hundraårskriget ska jag under ett uppdrag försvara Paris, där testas ens uppmärksamhet och multitasking. I Mongolernas kampanj får jag leta genvägar för mina arméer med lätt kavalleri för att besegra fienden. Få uppdrag är det andra likt och det är en styrka. Även inom kampanjen skiljer sig uppdragen åt för att bibehålla intresse. Det är inte riktigt i samma klass som Starcraft II och dess expansioner där du alltid hade en twist att överlista. Det kan jag anse är en nackdel, samtidigt försöker kampanjerna spegla historiska händelser. Däremot faller det inte i fällan av att enbart ha uppdrag som innebär bygg en bas och besegra en fiende.

Jag uppskattar formatet att bygga kampanjerna som en interaktiv dokumentär, även om du förlorar personligheten som historiska karaktärer med röstskådespelare skulle haft. Läckra mellansekvenser där utvecklarna spelat in platser i modern tid och lyfter in sina guldiga skuggfigurer för att kontrastera då mot idag är lysande. Varje uppdrag du klarar av låser också oftast upp en minidokumentär om ett föremål, vapen eller liknande som är roande att kika på. Däremot finns det väldigt lite av värde att låsa upp när du klarar nivåer eller spelar. Jag kan tycka att de borde skippat nivåsystemet helt och hållet. Det fyller inte alls samma funktion som i Age of Empires III. I denna fjärde installation behöver du aldrig oroa dig över att låsa upp något annat än märken till din profil och extra sidoinnehåll. Precis som i spel från förr spelar alla på samma villkor.

Age of Empires IVAge of Empires IV
Historiska platserna från kampanjerna visas upp i sin nutida form.

Spelmässigt finns det ett par nyheter men på det stora hela är det en trygg uppföljare som inte ruckar på grundkonceptet. I stället fungerar fraktionerna som ett sätt att skapa lite mer variation och asymmetri i upplägget. I tidigare spel var fraktionerna nästan identiska förutom en egen unik enhet, och delar av teknologiträdet låst. I Age of Empires IV är fraktionerna spelmekaniskt något olika. Mongolerna kan flytta sina baser runt på kartan. De har en byggnad som placeras över sten vilket genererar resursen utan bybor. Bygger du sedan militära byggnader runt dessa kan du bygga fler än en soldat åt gången. De har ett stort fokus på lätt kavalleri och mobilitet. Detta skapar möjligheter som är unika för denna civilisation. Engelsmännen däremot kretsar mer runt försvar, sina långbågsmän och billigare tillgång till farmar för matproduktion. Deras befästningar larmar också om fienden är nära vilket ger unika bonusar. Detta stämmer överens för alla 8 fraktioner som har unika twister och specialiteter. De är betydligt mer noterbara än i tidigare spel. Även om det inte går lika långt som i Age of Mythology ser jag det som något positivt för varumärket.

Vid sidan av unika för de olika valbara fraktionerna spelar det som ett uppdaterat Age of Empires II och III. Det handlar fortfarande om att samla ved, mat, guld, sten, riddare, svärdsmän och att bygga storslagna städer innanför murar av sten. Denna gång kan du också landstiga trupper på fiendens murar genom att bygga stora belägringstorn via en uppgradering. Du kan också konstruera katapulter och murbräckor för att slå ner stenmurar. Allt detta fungerar supersmidigt med små förbättringar till konceptet. Jag uppskattar exempelvis att det finns neutrala handelspunkter att skicka karavaner till i slutspelet. Munkarnas förändringar är bra, där du kan välja att gå runt med reliker som supervapen för masskonvertering, eller stoppa in dessa i religiösa byggnader för guld. Jag anser att bakhållsmekaniken är ett fantastiskt tillskott där du kan gömma trupper i skogsområden. Samtidigt kan jag inte förbise att vi är låsta till 200 population. Förvisso är 300 och 400 svårare att kontrollera men alternativen finns i Age of Empires II: Definitive Edition men inte här vilket är synd. Det finns en god chans att det kommer senare.

Mini- dokumentärerna är riktigt intressanta.

Nivåerna är alla detaljerade med mängder av inställningar för fauna och djurliv. Det finns en god uppsättning kartor även om betydligt fler lär komma efter släpp. Terräng spelar en viktig roll med både skog, höga punkter och snäva passager som alla kan användas av en mindre styrka för att besegra en större. Det finns bara två spellägen denna gång men utvecklarna har lovat fler efter släpp. Det spelläget som är standard innehåller flera vinstmöjligheter. Den ena går ut på att förstöra fiendens alla speciella byggnader (som du bygger när du går in i en ny tidsålder), den andra är att hålla ett visst antal punkter på kartan under en viss tid eller avslutningsvis att bygga ett underverk och försvara det. Du kan anpassa spelläget och välja om ett eller flera ska gälla samtidigt. I mina flerspelarmatcher en mot en, två mot två eller tre mot tre fungerade detta toppen. Det andra spelläget utan vinstmål kändes som ett godtagbart alternativ om man vill bygga stora städer utan stress. Det fanns även ett bra system för att observera matcher när jag så önskade. Vill du spela enbart mot datorn går även det med flera inställningar av svårighetsgrad.

Den artificiella intelligensen är ett område jag under mina många timmar med spelet insett behöver förbättring. Ibland fungerar den hyfsat och ibland kämpar den med att göra enkla saker. På nivåer med öar är den bedrövlig oavsett svårighetsgrad. Däremot kan den generera lite stress om du spelar mot flera på högre nivåer. För veteraner tror jag däremot att datorn blir överkörda just nu oavsett svårighetsgrad. För de spelarna finns däremot tillgång till ett rankat flerspelarläge vilket förhoppningsvis kan erbjuda spelarna rätt motstånd. Min tid att spela mot andra har gett flera positiva intryck även om mängden spelare inte är så höga. Det är enkelt att välja precis hur du vill spela eller skapa en egen lobby med inställningar. Huruvida det fungerar bättre eller sämre efter släpp återstår att se. Det som är tydligt är att Microsoft vill ha en omfattande infrastruktur med många möjligheter bakom flerspelarläget. Jag misstänker att det finns något för både de som vill spela mer tävlingsinriktat och de som gärna underhåller med mer kaos och mindre allvar.

Age of Empires IVAge of Empires IV
Dåtiden väcks till liv i nutid.

Det som slår mig mest med denna nya iteration i en serie jag inte trodde skulle få en uppföljare, är hur underhållande konceptet fortfarande är. Med hjälp av en fantastisk musik, dånande ljud när soldater rör sig i formationer och nya inslag finns ett kompetent paket. Det märks att Age of Empires IV är en storsatsning och en hyllning till några av spelvärldens mest älskade strategispel. Även grafikstilen som är svår att sätta ord på har mjuknat för mig över tid. Trots lite komiskt synliga vapen är allt läsbart. Även om minikartan har problem så är både användargränssnittet och själva grafiken gjord för genren. Det går att läsa enkelt vilka enheter jag har, vilka vapen och annat. Det är även enkelt att se enheter röra sig och inte smälta in i miljön.

Jag har hittills varit väldigt positiv till spelet trots en del smärre problem. Jag hade önskat stöd för moddar och att skapa egna kartor när spelet lanseras. Fler spellägen än två som du kan ställa in hade varit bra. Högre population, plus en nivåeditor är funktioner jag saknar. Utvecklarna har lovat att släppa stöd för detta efter släpp. Det märks att utvecklarna vill designa en del aspekter av detta bygge med spelarna. Spellägen, modverktyg och nivåskapare är exempel på detta. Jag har inga tvivel om att så fort användarna kan bygga banor och scenarion så kommer spelet blomstra upp på ett annat sätt. Därför är det lite makabert att det inte finns med redan när det lanseras.

Age of Empires IVAge of Empires IV
Du kan låsa upp små dokumentärer om historiska saker. Bilden är från en mellansekvens som detaljerar hur man jagar med fåglar.

Hur länge detta underhåller är jag inte säker på. Age of Empires I, II, III och Mythology spelas än idag flitigt av spelare jorden runt. Under mina timmar med Age of Empires IV kan jag konstatera att det är ett kvalitativt bygge för en modern publik utan att rubba på grunden som gjort serien så stark. Några få missar med innehåll till lanseringen är det som stoppar denna titel från att nå de högsta betygen. För detta är suveränt och jag har haft otroligt roligt med denna återkomst av tidernas främsta spelserie inom realtidsstrategispel. Det visar också på att trots Dawn of War 3 kan vi förvänta oss kvalitativa spel från Relic Entertainment i fortsättningen. Den fjärde delen i denna långtgående serie är en fantastisk titel, som står på egna ben. Spelet kommer inte revolutionera vårt förhållningssätt till genren, men det kan innebära hundratals timmar av nöje ensamma eller med andra.

Age of Empires IV
Det finns få saker så destruktiva i Age of Empires IV som en munk/imam och hans relik.
9 / 10
+
Vackra mellansekvenser, stiliga menyer, beroendeframkallande koncept, trevliga historiska dokumentärer, välspelat, grymt bra musik, fantastisk ljuddesign, spelmekaniskt djupt, flyter på bra, underhållande kampanjer och ett robust flerspelarläge.
-
Saknar modstöd och nivåskapare vid släpp, få spellägen

6