Horizon Chase Turbo: Senna Forever

Horizon Chase Turbo: Senna Forever

Mackan har gått i Ayrton Sennas fotspår och rattat klassiska F1-kärror i den senaste expansionen till Aquiris 16-bit inspirerade arkad racer som för tankarna tillbaka till fornstora dar när Top Gear, Lotus och Outrun dominerade konsolvärlden.

En av mina tidigaste spelupplevelser var på en surrande, beige arbetsstation under slutet av 80-talet. En IBM-Pc som farsan fått låna hem från kontoret tillsammans med en matrisskrivare stor som en ladugård tillsammans med en trave floppydisketter. En otänkbart cool manick för sex-åriga lilla Mackan och för mig var det som försiggick på den 12" stora, monokroma skärmen något nästan likställt med magi. Bland disketterna som till största del bestod av program och dokument så fanns Grand Prix Circuit - Accolades F1-simulator som farsan på något vis lyckats få med sig från en av sina kollegor.

Horizon Chase Turbo: Senna Forever
Mot horisonten!

Jag vet inte exakt hur många timmar jag spenderade framför den lilla datorskärmen den veckan, påhejad av min F1-tokiga far till morsans stora missnöje och förtret. Det var spel magi i sin renaste form och sådde fröna till min livslånga kärlek för racing genren som de efterföljande åren följdes upp med Lotus Esprit Turbo Challenge på Amiga, Top Gear och Nigel Mansells World Championship på Super Nintendo, det usla men charmerande Cruis'n USA till 64:an och allt däremellan.

Horizon Chase Turbo: Senna Forever
F1-cirkusens kanske mest ikoniska bana

Att ratta runt kärror i spel är något som jag helt enkelt aldrig tröttnar på och jag är otroligt svag för den grafiska stilen som återfanns i de tidiga racingspelen på 90-talet. Kanske är det också av den anledning som Horizon Chase Turbo med sin perfekta återskapning av den tidens bil spel har varit en smärre besatthet för mig sedan det först utannonserades på mobiler men framförallt Pc och konsol. Här finns ingen komplex AI, avancerad simulation av däck, realistiska motorljud eller fotorealistiska bilmodeller. Nej detta är arkadracing i sin renaste form.

Horizon Chase Turbo: Senna Forever
Monaco i regnet är ingen barnlek

Senna Forever tar allt det som redan var oklanderligt med originalspelet och omvandlar det till en förvånansvärt gripande historielektion och inramning av Ayrton Sennas otroliga karriär inom världens snabbaste motorsport, Formel 1. Expansionen bjuder på samma snabba, lättsmälta och beroendeframkallande gameplay men denna gång bakom ratten på flera historiska F1-bilar och det är en sann fröjd att se alla de klassiska racingbanor återskapade i Horizon Chase Turbos iögonfallande stil.

Horizon Chase Turbo: Senna Forever
På hemmaplan inför jublande publik

Expansionen tar oss med på ett fem kapitel långt nytt karriärläge som steg för steg spårar F1-legendarens väg till toppen med lopp som vart och ett bjuder på unika utmaningar och specifika mål som måste uppfyllas under de tre varven för att säkra guldtrofén i varje race. Dessa kan innebära att samla alla mynt som finns utspridda på banan, inte använda någon nitro, lyckas få en perfekt start eller inte tanka bilen tills de tredje varvet. Variationen är stor och dessa små extra utmaningarna driver en att köra varje lopp om och om igen likt en dåre. Otroligt beroendeframkallande

Horizon Chase Turbo: Senna Forever
Fem säsonger av racing väntar dig

Nytt för Senna Forever är också en förstapersonsvy som låter dig krypa ner i den mysigt polygon-kantiga cockpiten och verkligen känna på de svepande banorna och de höga hastigheterna. För snabbt går det, sanna mina ord - speciellt med boosten aktiverad. Din lilla F1-bil fullkomligen flyger fram och kurvorna kommer snabbt vid horisonten och kräver en god dos reflexer av dig som förare. Faktum är att flera av de senare loppen kommer testa både ditt tålamod och dina reaktionsförmåga innan du slutligen når slutet av karriärläget.

Horizon Chase Turbo: Senna Forever
Ett litet steg på vägen

Horizon Chase Turbo: Senna Forever tar allt det som gjorde originalet så bra och låter en helt ny generation av F1-fans återuppleva en av sportens mest ikoniska legender på ett helt unikt vis. Detta är en fantastisk liten expansion som bjuder på flera timmar av den renaste formen av underhållning du kan tänka dig. Barndomens vingslag gör sig påminda och nostalgin träffar hårt i magen, speciellt för oss som följde Senna fram till hans olyckliga bortgång under loppet i San Marino och Horizon Chase Turbo: Senna Forever hyllar arvet av denna otroliga talang på bästa tänkbara vis.

9 / 10
+
Beroendeframkallande upplägg, snabbt, lysande spelkontroll, superb atmosfär, läcker design, ljuvlig musik