Marvel's Guardians of the Galaxy

Marvel's Guardians of the Galaxy

Rymdens väktare är tillbaka och Henric har gjort allt han kan för att rädda galaxen och satt betyg på äventyret...

När Marvel's Guardians of the Galaxy visades upp i somras ringde mångas varningsklockor när de osökt kom att tänka på Marvel's Avengers som Eidos Montréal står bakom. För de allra flesta var det en monumental besvikelse och det var kanske inte så konstigt att många oroade sig för att Marvels mest älskade rymdgäng skulle gå samma öde till mötes. Nu är tiden inne för Star-Lord, Gamora, Drax, Rocket och Groot att bevisa att de kan leverera ett avsevärt mycket bättre äventyr som de, förhoppningsvis, kommer överleva.

Marvel's Guardians of the Galaxy
Det är inte alltid helt enkelt att bestämma sig hur man ska tackla de olika situationerna på och ofta hade man velat se vad andra val hade resulterat i för konsekvenser.

Redan i huvudmenyn märks det att Edios Montréal inte vill upprepa fjolårets superhjältefiasko. Här pumpas nämligen fantastisk musik som vi kommit att förknippa med gänget och när spelet väl startas upp är åttiotals-nostalgin enorm med hockeyfrillor och referenser till bland annat Star Wars och Tron. Med andra ord dröjer det inte alls länge innan man sitter med ett fånigt leende på läpparna och längtar efter att få upptäcka allt som detta explosiva, intergalaktiska äventyret har att erbjuda. Inte heller förekommer det någon brist på referenser till Marvels värld då vi, utan att säga för mycket, får se livstecken från karaktärer som Hulk, Spider-Man, Ronan the Accuser och Nova.

När vi väl träffar det dysfunktionella rymdgänget känner de redan varandra sedan en tid tillbaka och det är som att kastas in mitt i en serietidning med ett pågående uppdrag. Star-Lord och gänget är precis på väg att landa på planeten där deras måltavla finns, men precis som man kan vänta sig med det här gänget, så går allt åt skogen. Det är helt enkelt upp till dig att lösa den här röran.

Marvel's Guardians of the Galaxy
Naturligtvis spelar Peters relation med sin mamma en väldigt stor roll även denna gång och den är väldigt rörande.

Marvel's Guardians of the Galaxy är ett oerhört färgglatt spel och utvecklarna har verkligen förstått vad det är som gör denna grupp till en så fantastiskt underhållande sådan. Under äventyret får vi utforska många olika planeter som alla känns unika, men med tanke på att de är relativt linjära, är det ändå karaktärerna själva som står i centrum. De som sett filmerna (och som uppskattat dem) lär snabbt känna sig familjära med gänget. Drax är fortfarande helt oförmögen att förstå metaforer och är för det mesta småsur, Rocket är egoistisk och kanske även smått galen, Gamora är en seriös krigare som vill få jobbet gjort så smidigt som möjligt och Groot... är Groot. Star-Lord fungerar som gruppens ledare och det är här du som spelare kommer in då du får styra honom och, till viss del, bestämma hur berättelsen utvecklar sig.

Jag var på förhand ganska så skeptisk till att spelare enbart skulle få axla rollen som Peter Quill. I ett spel där man spelar som Guardians of the Galaxy kändes det absurt att enbart lira som Peter, men efter att ha tillbringat många timmar i detta festliga äventyr, är jag inte ett dugg besviken. Likt filmerna fungerar Star-Lord som gängets ledare och med tanke på hur olika och hur skadade många gruppmedlemmar är, känns det fullt rimligt att vara den som beordrar vad samtliga ska göra men även hur de ska gå tillväga. Ibland blir det tjafs om beslutet och det är upp till dig om du ska ge efter för grupptrycket eller inte.

Marvel's Guardians of the Galaxy
Till en början är striderna ganska okomplicerade med blir mer invecklade och spännande ju längre in i äventyret du kommer.

Marvel's Guardians of the Galaxy spelas i tredjepersonsläge där striderna ses utifrån Star-Lords perspektiv. Peter är utrustad med sina klassiska rymdpickadoller och jet boots som gör det möjligt att avfyra skott mot aliens både från marken och ovanifrån. Till skillnad från superhjältespel som Marvel's Spider-Man eller Marvel's Avengers, är striderna i Guardians of the Galaxy inte lika fokuserade på närstrid. Det är fullt möjligt att dela ut en spark mot aliens som kommit dig lite för nära, men med tanke på att Peter aldrig varit en mästare på att slåss likt Drax eller Gamora, är striderna inte heller utformade för närstrid. Detta blir snabbt väldigt uppenbart då du får en bonus för att skjuta mot fienderna på rätt avstånd.

Striderna hade känts väldigt nakna om inte resten av gänget var en central del av dem, och så är lyckligtvis inte fallet. De är ständigt närvarande under striderna men utan kommando spelar de en betydligt mer passiv roll än när du kallar på lite extra hjälp. Groot kan med sina rötter hålla fiender nere, Rocket kan skjuta ut ett kluster av bomber, Drax kan med stor kraft hugga motståndare som får dem att tappa fotfästet och Gamora kan våldsamt dränera fiendernas hälsa med sitt dödliga svärd. Ju längre in i äventyret du kommer, desto fler förmågor kan de lära sig vilket också förändrar stridssituationen. Detta gäller även Peter som senare får förmågan att skjuta skott täckta av is och blixtar, bland annat. Jag hade förvisso fortfarande önskat att se ett spel där man kunde växla mellan karaktärerna och är inte helt säker på om det var rätt beslut att enbart låta spelaren lira som Peter, men med tanke på att hela spelet är byggt utifrån konceptet där han är ledaren och måste ta viktiga beslut; fungerar det ändå väldigt bra.

Marvel's Guardians of the Galaxy hade dock inte varit ett riktigt Guardians of the Galaxy-spel utan den musiken vi lärt oss förvänta att de är i sällskap av. Call Me av Blondie, Tainted Love av Soft Cell, The Final Countdown av Europe och Holding Out for a Hero av Bonnie Tyler är bara några av de många legendariska låtarna som ackompanjerar resan. Mellan varje uppdrag kan man ombord på skeppet Milano spela den musik man känner för och när din mätare maximerats i striderna kan du be gänget samla sig för ett pepptalk. Om du väljer dina ord rätt kan du inspirera dem vilket ger dem en kort boost. Väljer du fel sak att säga som inte motiverar gänget, landar inte ditt pepptalk i mer än en egoboost. Oavsett resultat kommer en peppande låt som exempelvis Bad Reputation av Joan Jett att spelas vilket blir en extra härlig stund som gör det omöjligt att tycka illa om striderna. Det är just sådana här detaljer som bevisar att Eidos Montréal har koll på vad de gör och levererar ett underhållande äventyr.

Marvel's Guardians of the Galaxy
Likt Marvel's Spider-Man och Batman: Arkham City kan man snabbt dräpa fienderna med elegans.

Som jag nämnde tidigare återvänder man till Milano mellan varje uppdrag och utöver att lyssna på legendariska hits kan man såklart gör mycket annat också. Till att börja med finns en arbetsbänk som det lämpar sig att besöka emellanåt. Fastän områdena du besöker är relativt linjära, finns det ändå lite hemligheter att hitta här och där och bland dessa hemligheter finns föremål som kan användas för att uppgradera dina förmågor. Det handlar exempelvis om att kunna ladda upp skott som orsakar större skada, utöka hälsan eller förlänga tiden du kan avfyra skott utan att pistolerna överhettas. Utöver arbetsbänken kan du även snacka med gänget för att förbättra er relation vilket kan vara värt att tänka på i och med de tuffa val du tvingas göra under resans gång. Tiden på Milano är en välbehövlig paus från uppdragen som på ett eller annat sätt målar ett leende på dina läppar.

När vi ändå snackar om valen kan det även vara värt att berätta lite om dem. De olika dialogvalen har olika stor betydelse och att förbli tyst är för det mesta också möjligt. Ibland handlar dialogvalen om att ta någons parti vilket inte alltid medför några konsekvenser men andra gånger handlar det om något annat. Tidigt i äventyret tvingas du exempelvis bestämma om gruppen ska låtsas tillfångata ett monster i form av Groot eller Rocket Raccoon och oavsett ditt val, kommer det skapa missnöje hos någon och vice versa. Ofta är det svårt att bestämma sig och inte lättare blir det av att du endast har en viss tid på att bestämma dig. En sak som är säker är dock att oavsett hur stor påverkan besluten har, är det ett förbaskat kul inslag som är trevligare än att lyssna på en förbestämd dialog som inte tar hänsyn till din åsikt.

Marvel's Guardians of the Galaxy
Räkna med att besöka många olika planeter under äventyret som alla känns spännande att upptäcka.

Något som blev en stor snackis efter att Square Enix avtäckte Marvel's Avengers var karaktärsdesignen som möttes av stor kritik vilket bland annat ledde till att utvecklarna helt förändrade Thors utseende. Efter att Square Enix visade upp Marvel's Guardians of the Galaxy var kritiken inte lika stor, men nog hade många ändå ett och annat att säga om designen här också. Exempelvis riktades kritik mot Rockets skäggtofs men som tur är har Eidos Montréal tagit hänsyn till klagomålen på ett sätt som förhoppningsvis gör alla nöjda. Utöver uppgraderingsföremålen som du kan hitta övergivna på de olika planeterna, kan du även finna nya kostymer om du letar noga. Tidigt in i äventyret kan du hitta ett alternativt utseende till Groot som får honom att se ut precis som i Guardians of the Galaxy från 2014, vilket gör resan lite trevligare om man inte är såld på spelets originalkostymer. Dessa dolda kostymer gör det bara ännu trevligare att utforska spelets olika platser och motverkar således att det känns för linjärt. För de som hellre vill lira något linjärt finns på så sätt även det alternativet kvar.

Marvel's Guardians of the Galaxy misslyckades med att imponera på mig när det utannonserades och jag oroade mig för att striderna skulle vara precis lika geggiga och tråkiga som de på förhand såg ut att vara. Med facit hand visar det sig dock att slutversionen överträffade alla mina förväntningar där det jag på förhand tyckte såg mediokert ut, visade sig vara riktigt välgjort. Med det sagt kommer inte spelet utan sina brister. Halva spelet lirade vi utan Day 1-patchen (eftersom den inte fanns tillgänglig med detsamma) och då stötte jag på en och annan bugg som tvingade mig att ladda om senaste kontrollpunkten, men sedan uppdateringen applicerades förekom inte dessa buggar alls. Något som däremot fortfarande kan irritera är att striderna ibland kan bli lite väl ofokuserade. Det är inte sällan som man möter mängder av fiender och det kan ibland vara svårt att se allt som händer men även att träffa just den fienden som man vill komma åt. Med det sagt vill jag ändå poängtera att striderna är välgjorda och att befalla sina kompanjoner i stridens hetta får spelet att sticka ut från många andra liknande spel.

Rent visuellt pendlar spelet mellan att se riktigt bra, och inte särskilt bra ut. Vissa texturer är väldigt geggiga och fula vilket är väldigt tragiskt med tanke på att designen är utsökt. Hade grafiken varit fenomenal hade detta kunnat vara bland de snyggare spelen att spela just nu. Två grafiska val finns att välja mellan där det ena prioriterar bättre bildkvalitet medan den andra prioriterar bilduppdatering. Väljer man det första får man räkna med att karaktärer som Peters mamma Meredith och Rocket ser riktigt bra ut, men scenerna känns då ganska hackiga. När man väl testat bildläget som prioriterar bilduppdatering framför upplösning, blir det helt omöjligt att gå tillbaka, även om detta resulterar i betydligt fulare mellansekvenser. Ett tredje alternativ, likt Marvel's Spider-Man: Miles Morales, hade gjort mycket gott här.

Marvel's Guardians of the Galaxy
Föredrar du kostymerna från filmerna går de lyckligtvis att använda också men det finns många fler kostymer att klä dig i.

Men vad hade Guardians of the Galaxy varit utan skrattframkallande humor? Ett misslyckande av rang, skulle jag säga. Många gånger är det helt omöjligt att inte skratta till när Drax brist på ironi eller förståelse för liknelser resulterar i dumma svar eller när Star-Lord och Rocket försöker överträffa varandra i elaka meningsutbyten. Det är synd att Edios-Montréal inte tar det ett steg längre och kommenterar fienderna under striderna vilket hade gjort dem ännu roligare, men detta spelar i slutändan mycket liten roll. Marvel's Guardians of the Galaxy är ett riktigt, riktigt roligt spel på så många olika sätt.

Marvel's Guardians of the Galaxy
Naturligtvis blir det även lite flygning med Milano.

Marvel's Guardians of the Galaxy suddar snabbt ut orosmolnen och levererar en fartfylld, komisk och explosiv resa från första till sista sekund. Vare sig man är ett fan av Marvel eller inte, ser jag ingen som helst anledning till att skippa detta fantastisk singleplayeräventyr. Glöm den bittra eftersmaken som Marvel's Avengers lämnande efter sig och gör dig redo på att utforska rymden på ett sätt som aldrig förr. Du grejar det här, förhoppningsvis.

8 / 10
+
Fantastisk humor, underhållande berättelse, välskrivna karaktärer, utsökt ljudspår, grymt röstskådespel, spännande dialogval, mycket fanservice