Det har stormat rejält innanför väggarna hos 343 Industries och mycket pekar nu på att Microsoft vill börja om från ruta ett med Halo. Efter att nu avskedat 95 personer som tidigare jobbat med spelet och däribland tappat en hel del nyckelpersoner så ryktas det nu att Halo Infinite har nått vägs ände och det tidigare omnämnda DLC som skulle fokusera på single player skall vara skrotat.
Istället skall nu fokus internt ha skiftat till olika nya Halo-prototyper enligt en rapport från Bloomberg. Dessa utvecklas för Unreal Engine och vidare arbete på eller med den tidigare använda slipstream engine har alltså lämnats vid vägrenen. Det enda kvarvarande som kommer släppas till Halo Infinite är enligt rapporten multiplayer-lägena extraction och assault. Men implementationen av dom drar ut på tiden på grund av de redan nu gamla verktygen till slipstream engine.
För ett spel som vid uppvisandet skanderades som nästa stora Halo-projekt med en livslängd uppemot tio år så är detta allt annat än en vacker bild. Men för alla som hängt mer under resans gång och hört (och läst) om alla problem, förseningar och förändringar som skett med Halo Infinite så är det kanske skönt att få något nytt att blicka fram emot.
Vad tycker du om Halo, är serien redo för en reboot och är skiftet till Unreal Engine vettigt?