Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Pirates of the Burning Sea

Pirates of the Burning Sea

Vi träffade Russell Williams från Flying Lab Software och tittade närmare på hans kommande piratäventyr så är tänkt att utmana World of Warcraft på onlinetronen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ögonlappar, oborstade skägg, träben, krokar och papegojor som svär. Det låter mysigt och romantiskt, men lägg till skörbjugg, ruttnande tänder, bristande kroppshygien och en överhängande risk att bli avrättat så framstår inte piratlivet fullt lika mysigt. Tack vare Pirates of the Caribbean-filmerna är pirater hett igen och då är det kanske lite ironiskt att Flying Lab Software kan surfa på den vågen med sitt kommande Pirates of the Burning Sea.

- Vi började faktiskt göra spelet långt innan filmerna, berättar Russell Williams VD för företaget som för ett par månader firade fem års jubileum med utvecklingen av Pirates of the Burning Sea.

Jag träffar Russell Williams på Paradox Interactives kontor i Stockholm. Paradox är nordisk utgivare för spelet och den mycket trevlige och väldigt amerikanske chefen för Flying Labs är på gott humör. Han trycker i sig den mest extrema mackan jag bevittnat under presentation (och då har jag ändå sett Jonas Mäki bre på ett halv margarinpaket på en tunnbrödmacka). Fem skivor skinka och fem skivor salami. Smack! Mycket imponerande.

Pirates of the Burning Sea
Detta är en annons:

- Vi har faktiskt ansträngt oss för att undvika likheter med Pirates of the Caribbean, då vi inte vill hamna i klorna på Disneys advokater fortsätter han.

Pirates of the Burning Sea bjuder på en blandning mellan historiskt korrekta förhållanden i det Karibiska Havet 1720, men bjuder också på en del övernaturliga uppdrag som du hittar i kartans utkanter.

I spelet finns fyra olika karaktärsklasser: Naval officer som mest är inriktade på att försvara sin nations kolonier och som får tillgång stora militära fartyg. Privateer som är duktiga på att manövrera mindre skepp och utnyttja små fördelar. Freetrader som hänger sig åt produktion och ekonomi och därför har förmågor som gör det möjligt att manövrera sig bort från stridigheter. Slutligen kan man även vara en pirat så klart. Pirater kan överta skepp från en besegrad fiende men då systemet för skeppen fungerar så att varje skepp har ett visst antal liv, så får piraten bara en "livsplupp" med sitt nya skepp då det annars genast skulle bli obalans i spelet.

Pirates of the Burning SeaPirates of the Burning Sea
Detta är en annons:

Det finns ett riktigt avancerat system för att utforma sin avatar i spelet, men ärr, krokar och träben får man "förtjäna" genom att klara uppdrag i spelet.

- Möter du en pirat som hoppar fram på ett träben och har en krok så vet du att du har att göra en riktig "badass", säger Russell Williams.

De som förbokar spelet får en papegoja som de kan placera på axeln som bonus och vid level 50 får du apa som du kan sätta på samma plats.

Pirates of the Burning Sea är ett onlinerollspel fullspäckat med små goda idéer. Onekligen ett resultat av att spelet varit under utveckling så pass länge. Ett exempel på hur man tänkt till är skeppsstriderna. Upp till 25 spelare mot 25 spelare kan strida mot varandra ute på sjön och här är det inte din nivå som avgör hur mycket skada du gör. Nivåerna ger dig istället förmågor som du kan använda och en skicklig spelare som vet hur han ska utnyttja sitt skepp kan mycket väl sänka någon med betydligt högre nivå. Strider spelare mot spelare blir helt plötsligt meningsfullt för alla oavsett nivå, speciellt om många är inblandade.

Pirates of the Burning Sea
Det är spelarna som skapar innehållet i Pirates of the Burning Sea och seglen är det exempelvis upp till dig att designa.

Striderna handlar väldigt mycket om att utnyttja vinden rätt och manövrera ditt skepp så att du kan attackera motståndaren där de är som svagast. Det finns olika sorters ammunition att ladda kanonerna med och det går även att borda skeppet och sänka sin fiende på det sättet.

I spelet finns 80 hamnstäder och runt dessa finns ett tillhörande område (där flera hamnstäder kan ingå). Eftersom ekonomin och handeln är en vital del av spelet kan en nation få för sig att det är dags att ta över ett område för att få tillgång till naturtillgångar och hamnar. Genom att sälja billiga varor i området kan din nation få ett bra rykte och den sittande regeringen destabiliseras. Då öppnas uppdrag upp i staden och genom att utföra dessa blir det mer och mer oroligt. Till slut förvandlas området till en PvP-zon under tre dagar. Alla kan hjälpa sin nation, en free trader kan se till att förse området med proviant och bandage och liknande, du kan göra uppdrag eller försöka sänka fiendens skepp. Efter tre dagar blir det en slutlig strid med 25 spelare på varje sida som avgör vilken nation som i fortsättningen ska styra området.

Pirater kan också ta över en stad, men det fungerar så att de plundrar den under tre dagar och pirater som lägger till i hamnen får bonusar i form av skatter och varor.

Pirates of the Burning SeaPirates of the Burning Sea

Det finns massor av läckert designade platser i spelet, Port Royale den brittiska huvudstaden som delvis sjunkit ned i havet, pirathuvudstaden Tortuga med flytande lava i sprickor och en slagsmålsklubb där man slutligen kan brottas med en krokodil.

- Vi har försökt placera krokodiler på så många platser som möjligt i spelet, berättar Russell Williams.

Men det handlar så klart inte bara om strider till havs utan även på torra land. Striderna handlar väldigt mycket om att skapa obalans hos den andra för att på så sätt kunna bryta garden och orsaka skada. Det finns tre olika "skolor"; dirty fighting där man kastar sand i ögonen på fienden, armbågar, stampar på foten och liknande, florentine där man använder sig av två värjor och vanlig fäktning. Precis som sig bör kompletterar stilarna varandra så gör man ett uppdrag är det en fördel att ha med sig olika typer.

Spelområdet är stort, men efter ett års utveckling valde teamet att skrota den första versionen av spelet som var byggd som en stor värld. Det blev helt enkelt alltför långa och tråkiga transportsträckor. Nu tar färder mellan två hamnar cirka 5-7 minuter istället och det finns upptäckter att göra på vägen. En annan smart grej är att man kan ha tre fartyg vid olika hamnar och närsomhelst transportera sig till ett av dessa så att man kan vara med där det händer, när det händer utan att behöva spendera alltför mycket tid med att resa (även om det är en viktig del av spelet).

Det har tagit ett bra tag för Pirates of the Burning Sea att komma så här långt. Det är fullspäckat med goda idéer, men nu handlar det om det blir en lycklig sjösättning eller om det kapsejsar på jungfrufärden i bästa Vasa-stil. Men det finns en hel del intressanta inslag här, helt klart.

Pirates of the Burning Sea
Pirates of the Burning Sea
Pirates of the Burning Sea
Pirates of the Burning Sea
Pirates of the Burning Sea
Pirates of the Burning Sea
Pirates of the Burning Sea
Pirates of the Burning Sea
Pirates of the Burning Sea
Pirates of the Burning Sea
Pirates of the Burning Sea
Pirates of the Burning Sea
Pirates of the Burning Sea
Pirates of the Burning Sea
Pirates of the Burning Sea
Pirates of the Burning Sea

Relaterade texter

Pirates of the Burning Sea

Pirates of the Burning Sea

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Bengt Lemne

World of Warcraft möter Jack Sparrow - kan det bli något annat än succé för spelet som tagit över fem år att skapa



Loading next content