Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Overwatch 2

Overwatch 2

Gamereactor i England har klämt lite på Blizzards efterlängtade uppföljare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det finns få spel som är mer efterlängtade än Overwatch 2. Ända sedan originalet stormade in på scenen 2016, har det omdefinierat subgenren och erhållit en massiv, dedikerad och otroligt mångsidig spelarbas. Men, Overwatch spelet känns idag gammalt och delvis bortglömt och det handlar mycket om att Blizzard arbetat på Overwatch 2 istället för att fortsätta uppdatera det. Med Blizzards uppmärksammade, oroande problematik under det senaste året känns det såklart som det finns risk för att denna uppföljare inte blir så bra som jag har hoppats på och den oron består, för egen del.

Overwatch 2

Låt mig vara rättfram och ärlig redan från start: Jag är ett stort, stort fan av Overwatch och har investerat alldeles för många timmar i det här spelet sedan lanseringen. Kärnan i Overwatch håller fortfarande toppklass, inklusive grafiken, karaktärerna och banorna. Overwatch är helt enkelt fortfarande bra och det hade nog kanske inte ens behövts en uppföljare här. Åtminstone var det fallet innan Blizzard beslutade att det nya innehållet skulle sparas till Overwatch 2. Nu behöver vi något nytt och något stort. Visst, det har kommit andra nya bitar av innehåll; omarbetade karaktärer, nya kartor, nya spellägen, återvunna manér, men det hela liknar ett spel som tar sina sista andetag. Så när detta är fallet känns det som att vi har offrat år av vad som kunde ha varit en förbättrad och förstärkt Overwatch-upplevelse för den här uppföljaren, och därför om du är ett stort fan som jag själv, förväntar du dig förmodligen en betydande förbättring.

Den här uppföljaren är inte den betydande förbättringen.

Detta är en annons:
Overwatch 2

Overwatch 2 känns såhär på förhand mer som Overwatch 1.5 eller Overwatch HD än som en regelrätt tvåa. Spelupplägget, eftersom det har för avsikt att tydligt bevara kärnsystemen som ursprungligen introducerades, känns identiskt jämfört med föregångaren. Visst, varje lag har en medlem mindre, och spelet spelar lite annorlunda på grund av det, men det här är onekligen fortfarande Overwatch, och det kan du inte ta miste på. Likaså känns karaktärerna i stort sett exakt på samma sätt, där enbart Doomfist, Orisa, Bastion och Sombra, har genomgått smärre omarbetningar och små förändringar av sina förmågor för att få dem i linje med andra karaktärer.

Overwatch 2

När det gäller banorna är de också är nästan identiska jämfört med det första spelet. Det har gått lite tid, och vissa platser ser marginellt annorlunda ut, vare sig det är en skvätt färg här och där men det handlar om väldigt försiktiga uppgraderingar eller förändringar. I grund och botten, vad jag försöker säga är att det här spelet inte skriker "uppföljare", alls. Visst, nya hjälten Sojourn var spelbar och hon känns intressant, nästan som en modern Soldier 76 med ett gevär som avfyrar dubbla missile. Lägg till de nya kartorna; Circuit Royal, Midtown, New Queen Street och Colosseo, där de två sistnämnda är knutna till det nya spelläget Push. De är välkomna tillägg, men de känns också som föremål som kunde ha introducerats som Overwatch-kartor och spellägen för månader sedan för att hindra spelarbasen från att lämna originalspelet och dess en gång så levande, stora community. Och det här känns likadant för den andra stora nya introduktionen, ping-systemet, som när du använder det i spelet får dig att fråga dig varför Overwatch efter nästan sex år fortfarande inte har det tillgängligt. uppdateringar till de mer kritiserade hjältarna (Doomfist etc.).

Detta är en annons:

Overwatch 2 känns såhär på förhand optimerat och presenterat på ett problemfritt sätt. Det visuella är bättre, inte mycket, men märkbart, och det finns miljöer av högre visuell kvalitet, mer iögonfallande reflektioner och stor uppmärksamhet på detaljer över varje karta. Men jag kan inte tala för de nya Hero-designerna eftersom de inte var aktiva i versionen som jag spelade. Vad jag dock kan säga är att användargränssnittet verkar ha förenklats och skalats ned. Det är varken en förbättring eller en försämring av denna tidiga version att döma. Bara lite annorlunda. Och det är ungefär vad Overwatch 2 verkar vara. Det är inte ett steg framåt som jag förväntade mig, eller snarare önskat, eller en massiv förbättring, det är helt enkelt en liten förändring av Overwatch.

Overwatch 2

Det främsta försäljningsargumenten för Overwatch 2 verkar vara dess story-läge som till synes kommer att erbjuda PvE-upplevelser som liknar de säsongsbetonade lägen som ibland dyker upp i Overwatch. Blizzard har ännu inte meddelat hur Overwatch 2 kommer att lanseras, men med tanke på det faktum att Overwatch inte är gratis att spela verkar uppföljaren inte bli ett free-2-play-spel. Vad Blizzard har sagt är att "nuvarande Overwatch-spelare kommer att slåss sida vid sida med Overwatch 2-spelare i PvP multiplayer; de kommer också att kunna spela Overwatch 2-hjältarna och kartorna", vilket verkar tyda på att du inte ens kommer att måste köpa uppföljaren för att få denna nya injektion av innehåll. Om så är fallet måste uppföljarens PvE vara revolutionerande, eller så måste det finnas en mycket konsumentvänlig uppgraderingsväg om Blizzard ska släppa detta som en fullprisprodukt. Det är svårt att förneka att jag är besviken över vad jag har spelat i den här PvP Alphan, så förhoppningsvis är min oro är onödig och Blizzard löser de kvarvarande problemen och stoppar in mer nyheter.

Relaterade texter

Overwatch 2Score

Overwatch 2

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Blizzards uppföljare är här, men hur står det sig som uppföljare till ett av det senaste decenniets bästa multiplayer-spel?

0
Cowboy Bebop-skins på väg till Overwatch 2

Cowboy Bebop-skins på väg till Overwatch 2

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

I en ny Overwatch 2-trailer presenteras ett nytt samarbete, nämligen med Cowboy Bebop, där det ikoniska introt från denna 90-talsanimé återskapats. Det handlar som du nog...



Loading next content