Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Overkill's The Walking Dead

Overkill's The Walking Dead

Det är inte Left 4 Dead och inte Payday med zombies. Overkill's The Walking Dead har en helt egen stil som tvingar dig att sitta på helspänn...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Att vara tyst är en självklarhet. Vi vill för bövelen inte attrahera några zomb... f'låt walkers i onödan. Så länge vi inte är upptäckta är de närmast att betrakta som farliga objekt i omgivningarna snarare än fiender och mina värsta motståndare är istället andra överlevande.

Overkill's The Walking Dead var varit under utveckling i över fem års tid, så det är ett milt sagt ambitiöst projekt som studion bakom Payday tagit på sig. Just framgångarna för Payday 2 tycks vara det som gett nog med intäkter för att kunna tillverka en påkostad postapokalyptisk titel som gör Robert Kirkmans värld rättvisa. Almir Listo, som är global brand director, säger:

Overkill's The Walking DeadOverkill's The Walking Dead
Det finns flera lagmedlemmar att välja bland för att skapa dynamik i gruppen.
Detta är en annons:

"Vi har jobbat tillsammans med Skybound och Robert Kirkman för att försäkra oss om att vi får fram den rätta The Walking Dead-stämningen i spelet. Inlevelse är en så viktig komponent och när du spelar tillsammans med fyra andra och kämpar för ditt liv så vill vi att det verkligen ska kännas som en genuindel av The Walking Dead-universumet."

Storyn följer varken serien eller TV-serien, utan sker parallellt och är att betrakta som kanon, enligt producenten Saul Gascon. När jag spelar får jag axla rollen som Heather, hon hör till scout-klassen och har ett armborst , precis som Daryl Dixon, men även en pistol med ljuddämpare och en hacka för närstrid. Vid hennes sida hittar vi Aidan (tank), Maya (support) och Grant (sniper). Varje karaktär har egenskaper som hjälper dem hålla sig vid liv, och Heather kan lättare hitta värdefulla föremål, vilket är extremt viktigt eftersom du behöver material för att skapa nya saker. Ett exempel på det hittar vi hos Maya som kan släppa ifrån sig första hjälpen, bara det att hon måste skapa dessa först.

Overkill's The Walking Dead
Som alltid med walkers blir det slafstigt när det hettar till.

Så länge ni spelar bra ihop som en grupp, går det galant att slå sig fram. Om det däremot går illa så blir det tuffare och ni kommer att behöva tampas med stora kvantiteter walkers och överlevare på otaktiska platser. Ofta måste ni utforska områdena för att komma vidare och det kan handla om att fixa bensin till en gaffeltruck eller säkringar till en hiss. Gascon förklarar:

Detta är en annons:
HQ

"Vi ville redan från start undvika att spelet blev ännu en shooter, där du bara drar runt och dödar. Det är kul, men det är inte att behandla detta universum rättvist och inte heller våra erfarenheter från Payday. Därför har vi byggt ett spel där du behöver tänka, du behöver gå igenom banorna och fundera över hur du ska lösa varje given situation och hur du ska lösa de pussel som ställs inför. Gör du något fel går det snabbt käpprätt och skogen, och då kan du räkna med kvantiteter av walkers."

Overkill's The Walking DeadOverkill's The Walking DeadOverkill's The Walking Dead
Bilderna till trots handar det ofta om att inte bli upptäckt och behöva strida.

Varje spelare har också med sig ett verktyg, såsom avbitare eller dyrkar, och med dessa blir det ibland möjligt att ta alternativa vägar längs banorna och hitta mer loot. Det handlar alltså inte bara om att skapa ett balanserat gäng utifrån rätt karaktärer, utan även om att ha rätt utrustning. Banorna slumpas fram i viss mån så varje genomgång kommer bli unik, lite som i Payday 2.

Själva skjutandet är inte något framträdande eftersom du mestadels kommer försöka vara obemärkt. Men vid några tillfällen kommer du ofelbart att behöva avfyra vapen, tyvärr fick jag aldrig tillfälle att pröva Aidans hagelbrakare med från vad jag kunde se var den rejält kraftfull. Vapenhanteringen är dock underhållande och Heathers armborst kändes förträffligt. Att slåss i närstrid är såklart också oerhört viktigt eftersom det är knapphändigt med ammunition och walkers kan smyga sig på dig. Det finns både snabba svaga och långsamma starkare attacker att tillgå, och blir det verklig närstrid gäller det att hamra på en knapp för att ta sig loss. Ett system för att smyga sig på patrasket och göra ljudlösa attacker finns också inkluderat.

Overkill's The Walking DeadOverkill's The Walking Dead
Banorna är stora och har alternativa vägar.

Walkers kan överraska dig från alla håll så det gäller att konstant vara vaksam. Blir du sänkt får du använda ditt andrahandsvapen i väntan på assistans från en lagkamrat. Det verkar finnas flera tighta passager och jag fick uppleva en sådan vid en bro, där jag till slut tvingades fly. Karaktärerna du spelar med är för övrigt inte bara med för att fylla olika roller i ditt team, utan i Camp Anderson finns den sortens narrativ man kan förvänta sig från The Walking Dead. Alla har sin egen historia att berätta och individuella mål. Anderson är ledaren som delar ut alla uppdrag och dessa kan handla om att bara hämta förnödenheter till saker som ta tillbaka en vattenrenare från "The Family" som är ett rivaliserande läger utan mycket hänsyn taget till vett.

Efter att ha spelat Overkill's The Walking Dead tyvcker jag det har intensiteten och samarbetet från Payday, men det finns även klara drag av Vermintide. Jag gillar att det finns flera specifika typer av fiender och det gäller att hela tiden planera och koordinera sitt team för bästa synergi, nästan på samma sätt som i Ghost Recon eller Rainbow Six. Dessutom finns väldigt kreativt gameplay bakom varje hörn. Kan en grupp walkers användas för att slå ut en grupp mänskliga fiender? Ska vi riskera att utforska ett hus för att hitta mer loot eller ska vi ta det säkra först under ett extra viktigt uppdrag? Ska vi hålla ihop eller försöka omringa en grupp walkers?

Overkill's The Walking Dead har haft lång utvecklingstid, och det märks - på det bra sättet. Detta har hög potential när det släpps i november till PC, Playstation 4 och Xbox One.

HQ
Overkill's The Walking DeadOverkill's The Walking DeadOverkill's The Walking Dead
Overkill's The Walking Dead
Overkill's The Walking DeadOverkill's The Walking DeadOverkill's The Walking Dead

Relaterade texter

5
Overkill's The Walking DeadScore

Overkill's The Walking Dead

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Trots ett på förhand mycket lovande upplägg och skickliga utvecklare, vill det sig inte riktigt för Overkill's The Walking Dead som mest känns ihåligt och spartanskt...



Loading next content