Svenska
Gamereactor
nyheter
God of War (2005)

God of War kunde ha spelats ur förstapersonsperspektiv

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är regissören av originalspelet, David Jaffe som nu går ut och berättar om hur de ursprungliga planerna för den klassiska hack 'n' slash-hiten såg ut och det skiljer sig en hel del från vad vi i slutändan fick. Det var nämligen tänkt att Kratos skulle slakta fiender på löpande band i ett förstapersonsperspektiv. Under fyra månaders tid planerades spelet i detta format innan han övergav idén av den anledningen att han inte trodde att Tim Moss, lead programmer på Santa Monica Studio skulle godkänna konceptet.

Bakgrunden till den ursprungliga tanken var att lösa problemet som är vanligt förekommande i tredjeperson, nämligen att spelare lätt förlorar navigering av sin karaktär i stora högar av fiender. Jaffe hade hämtat inspiration från Dreamcast och spelet Maken X som enligt honom kanske inte var det bästa spelet i världen men som hade ett fenomenalt system för närstrid, i förstapersonsperspektiv. Han såg det dessutom som en möjlighet att särskilja sig, att sticka ut från mängden och leverera något nytt.

Men God of War blev som bekant i slutändan en upplevelse i tredjeperson, detta efter att ha sett media från Ico och ett demo av Devil May Cry under en Dice-mässa i Las Vegas. Problematiken med att tappa bort sin karaktär löste Santa Monica genom att titta på protagonisten i Shinobi, som stack ut i folkmassorna tack vare sin röda scarf. På ett liknande sätt gav man därför Kratos sina ikoniska Blades of Athena.

Se hela avslöjande och mycket annat smått och gott kring God of War på Jaffes egna Youtube-kanal
David Jaffe

God of War (2005)
Tredjeperson, sa jag!

Relaterade texter

God of WarScore

God of War

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Brutalt actionäventyr i antikens Grekland med en ljusgrå kraftmaskin. Välkommen till Kratos blodiga vendetta



Loading next content