Vi vet att många av er hoppas på ett fantastiskt snyggt spel när Gran Turismo 7 lanseras till Playstation 4 och 5 den 4 mars nästa år. Men även om vi är övertygade om att så kommer att bli fallet, verkar det som om ray-tracing inte kommer att vara en stor del av teknikpaketet.
Källan är Gran Turismos urfader, Kazunori Yamauchi, som säger till japanska Game Watch i en intervju att racingspel lämpar sig extremt bra för ray-tracing:
"Den mest effektiva användningen av sådan teknik är faktiskt med bilar. Bilar är väldigt blanka och glänsande, eller hur? Det finns inte många produkter i världen som kombinerar glas, färg, kylargaller, förkromning och andra sådana saker. Faktum är att det inte finns så många produkter i världen som har alla dessa saker tillsammans. Jämförelsen görs med vattnets lugna yta eller glaset i ett fönster, och det finns inte så många sådana glänsande saker. Det är därför bilar är så väl lämpade för ray-tracing."
Men trots detta ska vi inte förvänta oss några ray-tracing-effekter när det kommer till gameplay. Det kommer dock att finnas ray-tracing på andra ställen:
"I spelet kan du välja ray-tracing i repriser, i bandemonstrationer och i garaget."
På en direkt fråga om det inte finns någon ray-tracing under körning säger Yamauchi "Det stämmer". Förhoppningsvis är detta dock något som kan ändras i framtiden. Vi har även fått en kort teaser från Gran Turismo 7 som visar upp Porsche, vilken som du kan kolla in nedan.