Svenska
Gamereactor
nyheter
Contraband

Contraband-utvecklingen startade redan 2018

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

En av de helt nya spelserierna som Microsoft presenterade under sin E3-stream i juni var Contraband, utvecklat av svenska Avalanche Studios (Just Cause, Mad Max, Rage 2). Även om vi inte fick se något annat än en förrenderad trailer, handlar det om att utföra kupper och snabba bilar i en öppen värld som utspelas på 70-talet, komplett med både en singleplayer-kampanj och co-op.

Eftersom vi inte fick se något gameplay alls, utgick många från att det var tidigt i produktionen och att det inte skulle släppas ännu på ett bra tag. Men så kanske det inte behöver bli. Användaren Timur222 på Twitter har nämligen upptäckt att utvecklingen startade för minst tre år sedan, och förproduktionen kan ha dragit igång ännu tidigare. Det är huvudanimatören Christophil Jude Silva som avslöjar på sin LinkedIn att han har arbetat med Contraband sedan 2018, och animatörer är vanligtvis inte de första som är inblandade i utvecklingen.

Om allt har gått som planerat kan det absolut tänkas lanseras nästa år eftersom en fyraårig utveckling är ganska vanligt för dagens storspel. Contraband släpps till PC och Xbox Series S/X och ingår även med Xbox Game Pass från och med dag ett.

Contraband

Relaterade texter

1
Contraband tycks vara en riktig storsatsning

Contraband tycks vara en riktig storsatsning

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

En av de nya spelserierna som utannonserades under Microsofts presskonferens på E3 i år var Contraband. Det utvecklas av svenska Avalanche Studios, mest kända för Just...



Loading next content