EA Sports har precis utannonserat sitt hockeyspel för den kommande säsongen, och den här gången är det stora nyheter på allvar. En av de viktigaste punkterna i NHL 22 är övergången från den gamla Ignite-motorn till Frostbite-motorn, som redan används i deras FIFA- och Madden-serier.
Detta innebär en kraftig grafisk uppdatering som kompletterar spelets lansering till de nya konsolerna. Den nya grafikmotorn ger spelarna, publiken och även isen ett skarpare utseende, men det mest anmärkningsvärda grafiska tillägget är den nya AR-grafiken, som projicerar bland annat statistik och information på isen. Vissa av dessa grafiska förbättringar kommer dock inte att finnas tillgängliga om du spelar till Playstation 4 eller Xbox One.
När det kommer till gameplay är den mest anmärkningsvärda uppgraderingen Superstar-faktorer och X-faktorer för en utvald grupp av spelare. Detta är färdigheter som kan användas i alla spellägen. Till exempel har Toronto Maple Leafs Auston Matthews en X-faktor som heter Shock & Awe, som gör att spelaren kan utföra en specialfint och få ett förstärkt handledsskott efteråt. Minst 100 spelare är utlovade att ha en X-faktor, inklusive målvakterna.
Faktorerna kommer även till Be a Pro, där den skapade spelaren kan få en Superstar- och X-Factor allteftersom spelet fortskrider. Storyn i Be a Pro sägs vara mer dynamisk än tidigare, för att komplettera tillägget av faktorerna. Alla de andra spellägena får också en del nya funktioner, som kommer att förklaras i detalj senare.
NHL 22 släpps till Playstation 4/5, Xbox One och Xbox Series S/X den 15 oktober 2021. Tyvärr verkar det inte finnas något alternativ för crossplay mellan olika format, men speldata kan överföras från en plattform till en annan.