Även om det så kallade konsolkriget fortfarande lever i sociala medier och videospelsforum verkar både Microsoft och Sony ha lämnat det bakom sig. Båda anser numera att konsoler bara är en del av Playstation och Xbox snarare än kärnan i varumärkena.
Denna utveckling har sakta växt fram genom artighet i sociala medier, Microsoft som har spel till Playstation-format, Sony som samarbetar med Microsoft om en ny Playstation molntjänst och nu senast Sonys San Diego Studio som släppte MLB The Show 21 till både Xbox och Xbox Game Pass. För att Sony skulle kunna leverera MLB The Show 21 till Xbox behövde de dock konsoler till utvecklingen, och det visar sig att Microsoft faktiskt försåg dem med detta innan de ens var lanserade.
Detta avslöjades av Xbox-chefen för game creator experience and ecosystem, Sarah Bond, i en intervju hos Axios. Hon säger att Microsoft försökte få MLB The Show 21 till Xbox i många år, tills de till slut fick till stånd ett avtal. Som ett resultat av detta skickade Microsoft ett utvecklings-kit till Sony innan Xbox Series S/X ens var släppts, något som Bond hävdar "was a real, real sign of industry trust".
I slutändan verkar det ha lönat sig för alla inblandade eftersom spelet sålde otroligt bra till alla format och ökade den digitala baseballpubliken, vilket var något som MLB hade bett om. Microsoft avslöjade nyligen även att detta "added millions of new fans" till Xbox Game Pass.
Tack <a href="https://www.videogameschronicle.com/news/xbox-reveals-it-had-to-trust-sony-with-pre-release-series-x-s-consoles-for-mlb/" target="_blank">VGC