Sega har släppt sex numrerade Yakuza-spel som i allmänhet varit uppskattade bland både fans och media över hela världen. Trots att de verkligen är ultrajapanska, har de långsamt blivit alltmer populära även i väst, och när det var dags att lansera det sjunde spelet i serien - Yakuza: Like a Dragon - bestämde sig Sega för drastiska åtgärder så det skulle bli lättare för nya spelare att upptäcka dessa unika äventyr.
Detta innebar bland annat en ny huvudperson, en ny stad och ett helt nytt spelsystem som gjorde att spelet gick från att vara ett actionspel i en öppen värld till ett japanskt rollspel. Lyckligtvis verkar detta ha lönat sig. Shuji Utsumi från Sega säger till Famitsu att "Yakuza: Like a Dragon är det första Yakuza som fullt ut stöder multiformat" och tillägger att det "hade tagits fram främst i Japan för Playstation, men utvecklades senare för Xbox och Steam, där det var mycket hyllat". Han förklarar också att detta ledde att "Yakuza: Like a Dragon blivit det mest framgångsrika spelet i serien".
I samma intervju fick Utsumi också frågan om Atlus spel (främst Persona-titlarna) kommer att släppas samtidigt och multiformat i framtiden, något han säger är något ska försöka göra. Detta innebär förhoppningsvis att vi inte behöver vänta längre än japanska fans på Persona-titlar, och att PC-, Switch- och Xbox-spelare också kommer att kunna avnjuta dem.