Hawken designades till en början som ett Xbox Live Arcade-spel men startade sitt liv på PC i early-access-form. Sedan dess har spelet växt sig ett hängivet följe men stötte på utvecklingsproblem då dess tidigare utgivare, Meteor Entertainment, fick stänga sina dörrar i mars år 2014.
Förra året plockades det dock upp av Reloaded Games och de utannonserade nyligen att titeln kommer dyka upp även på Xbox One och Playstation 4 i som free-to-play-spel i juli.
Vi fick prata med studions Joshua Clausen om spelets betalmodell och dess mikrotransaktioner och han hade följande att säga:
"Well, nothing is right out, but definitely free to play is going to be a core to everything. We're going to try to keep it to the point where it's certainly not a pay to win scenario, everything is earnable. Cosmetics tend to be the things you pay for and you can put money into it to progress a bit faster".
Med en relativ brist på free-to-play-titlar på konsol i åtanke frågade vi även om Clausen trodde att Hawken har tillräckligt med innehåll för att konkurrera med fullprisspel och han svarade:
"I believe that Hawken has the kind of legs and the skeleton to be able to be long term, really a core game in people's collection of things that they play all the time and definitely with the kind of content road map that we are seeing it's probably how it's going to pan out, it's going to be a really solid play experience".
Ni kan se intervjun i dess helhet i klippet ovan.