Överlevnadsspelet Rust adderade i veckan slumpmässiga kvinnomodeller till sin spelupplevelse och i takt med att uppdateringen rullande ut börjande kritiken hagla kring utvecklarna Facepunch Studios. Många spelare är nämligen uppenbarligen väldigt ilskna över nyheten och uppskattar helt enkelt inte att tilldelas en permanent spelkaraktär med bestämt kön, hudfärg och allmänt utseende. Facepunch-höjdaren Gary Newman tar dock hetsen med ro och har i en artikel i The Guardian försvarat valet med följande rad:
"We're assigning gender randomly in game--not in real life."
Gary utvecklar även med att beskriva vad kärnan i Rust består utav:
"Rust is not a game about identity. The objective in Rust is to survive. This is made difficult by things such as starvation, dehydration, radiation, exposure and bear attacks."
Newman meddelar även att han främst fått klagomål från ryska spelare som inte vill spela som en karaktär med mörk hudfärg samt att även många manliga användare ifrågasatt funktionen med försvarstal om att de inte vill ha "ett politiskt ställningstagande nerkört i halsen". Newman menar dock att samtliga kvinnliga spelare innan uppdateringen har tvingats spela som män och uppdateringen är helt enkelt här för att stanna.
"We get an even spread of races and genders that make players more identifiable, while at the same time making the social aspects of the game much more interesting."
Vad tycker du om att slumpmässigt tilldelas en permanent karaktär?
Tack Gamespot