Svenska
Gamereactor
nyheter
Ico

Sony: Ico borde ha sålt bättre

Skyller på det amerikanska omslaget

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Japanska Playstation-chefen Yasuhide Kobayashi sade nyligen under en konferens att det blir allt viktigare för japanska utvecklare att fokusera på den västerländska marknaden. Ett exempel på det är valet av namnet Last Guardian på Team Icos nästa spel, som togs fram just med det i åtanke.

HQ

Men det gäller att göra det rätt, annars kan det slå tillbaka. Som exempel på när det blivit fel nämner Kobayashi Team Icos första alster, Ico, där han menar att det amerikanska omslaget (som många menar är ett av de fulaste i spelhistorien) gjorde att spelet inte alls sålde som det borde ha gjort. Istället var det japanska omslaget betydligt bättre och mindre lokalisering hade varit att föredra i det fallet, säger han.

IcoIco
Det europeiska omslaget (samma användes dock i Japan) till vänster och det amerikanska vulgo-alstret till höger.

Relaterade texter

IcoScore

Ico

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Det var kärlek vid första ögonkastet när jag såg Ico. Upplägget med relativt få monster och fokus på problemlösning, allt innefattat i fantastiska miljöer och storslagna vyer, lät som något alldeles extra.



Loading next content