Namco Bandai skippade flerspelarlägen där spelare kan möta varandra i Soul Calibur: Lost Swords då man var oroliga att detta skulle rimma illa med spelets pay-to-win-modell. Det berättar spelets producent, Masaki Hoshino, i samtal med Siliconera:
"The reason that we went singleplayer...well, originally, we were thinking about having a multiplayer option, but because we're going with a pay-to-win model, we were worried that by having online multiplayer, for all the new users that would be coming in experiencing the game for the first time, they might be immediately deterred by fighting against opponents who had superior equipment and gear-and we didn't want to have that kind of negative impact on new players. In the singleplayer experience, having a pay-to-win structure won't impede the player's experience with the game."
Det här går emot tidigare uttalanden från Hoshino. Enligt ett event inför Tokyo Game Show förra året menade han att man ville fokusera på singleplayer då Soul Calibur-spelare generellt inte är intresserade av tävlingsinriktad multiplayer, utan spelar för att lära sig mer om karaktärerna och spelvärlden.