Svenska
Gamereactor
nyheter
Ico

Från arkivet: En titt på Ico

Ett egentligt tioårsjubileum

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Idag är Team Ico Sonys kanske mest omtyckta utvecklare som står för säregna och unika spelupplevelser man inte får någon annanstans. Allt började med Ico 2001... eller gjorde det verkligen det? Nej, Icos saga började faktiskt redan 1998, för tio år sedan då Sony satte ihop ett nytt team av folk utanför branschen för att ta fram en speciell spelupplevelse till deras trotjänare Playstation.

HQ

18 månader senare, 1999, hade man hunnit ganska långt på projektet som såg lovande ut. Då bad Sony utvecklaren (som ännu inte hette Team Ico) att flytta över spelet till Playstation 2. Sagt och gjort, och 2001 släpptes Ico och fick genomgående goda betyg. Försäljningen nådde aldrig mer än 700 000, men Team Ico blev för alltid odödliggjorda bland Sonys fans för detta stycke sköna spelmagi.

Här är en länk som visar Ico till Playstation One. Visst känner man, trots allt, igen sig: https://www.youtube.com/watch?v=ANmY2QtZnIM

Nedan en bild på det amerikanska Ico-omslaget till Playstation 2.

Ico

Relaterade texter

IcoScore

Ico

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Det var kärlek vid första ögonkastet när jag såg Ico. Upplägget med relativt få monster och fokus på problemlösning, allt innefattat i fantastiska miljöer och storslagna vyer, lät som något alldeles extra.



Loading next content