De flesta känner nog igen och associerar utvecklaren Fatshark med Warhammer: Vermintide, eftersom det begåvade teamet har producerat två framgångsrika delar av just den serien. Men sent i november tar Fatshark ett steg bort från fantasysidan av Warhammer-universumet och fokuserar sina ansträngningar på den scifi-inriktade 40K-delen i det kommande Warhammer 40,000: Darktide.
För att få veta varför teamet lämnade fantasy bakom sig till förmån för framtiden, pratade vi med Mats Andersson från Fatshark under vår tid på Gamescom. Han sade:
"It's a rather nerdy answer. It's just that half of the studio are Warhammer freaks, right? So, we started out with the fantasy setting and we came at that from more of a roleplaying perspective, and so the big one has always been the 40K brand because it's just more epic, it's bigger, it's just more insane."
Vi frågade också Andersson om den senaste förseningen och hur den eventuellt bidragit till att Fatshark kunnat förbättra Darktide-upplevelsen.
"It's basically wrapping up the presentation and then balancing everything. It's that thing when you are making games and you find a core that works and the game plays well, but you just need that time to get everything to sit perfectly right. And we'd rather do that before we release, then after we release, right? So, it's getting all of the different dynamic systems, all of the balancing, all of the progression, and all of that to really kind of gel well together with everything."
Du kan se hela vår intervju med Andersson nedan, där vi också pratar om skjutsystemet, anpassningsupplägget och mycket annat.
Warhammer 40,000: Darktide släpps till PC den 30 november och kommer kort därefter även till Xbox Series S/X. Det ingår också med Game Pass.