Svenska
Gamereactor
nyheter
Pentiment

Pentiment-utvecklarna berättar om äventyrets unika grafikstil

Spelets Game director och Art director sätter sitt kommande spel i ett sammanhang och förklarar dess medeltida design...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Gamescom försvinner så sakteliga i backspegeln, men alla upplevelser, projekt och nya titlar som visades upp ligger som tur var fortfarande framför oss. Några av dem ser verkligen speciella och annorlunda ut jämfört med allt vi sett tidigare och ett klockrent sådant exempel är Pentiment. Det utvecklats av Obsidian och har en viss touch av Umberto Ecos rulle The Name of the Rose. På mässan i Köln hade vi turen att kunna intervjua Pentiments game director Josh Sawyer och art director Hannah Kennedy, och vad de hade att säga kan du se i videon längre ned.

En av de saker som direkt lär fånga din uppmärksamhet när du ser Pentiment (och även när du spelar det, något du kan läsa mer om i vår färska förtitt) är dess utpräglade konstnärliga stil, inspirerad av medeltida stil och gravyrer. Och om denna periodiska inspiration och hur den påverkar handlingen sade Josh Sawyer följande:

"[Pentiment] is set in the early 16th century, in Bavaria, which at that time was not part of Germany but part of the Holy Roman Empire. At the beginning of the 16th century in Germany and throughout the Roman Empire there was a time of a lot of turmoil because the [Luther] Reformation was taking place and the German peasants' war, there were a lot of new social and religious ideas, so yes, this is the context we wanted our story to take."

Hannah Kennedy berättade även mer om hur erans konst, kultur, krönikor, gravyrer samt till och med musik och muntlig tradition omvandlats till den nuvarande spelstilen. Och det är något som ger både fördelar och begränsningar, menar hon:

"One of the main challenges was this time period kind of in-between the art style that was primarily eliminated manuscripts people were doing all these paintings and making books by hand and then painting all the illustrations within them, and then transitioning to woodcut printing and what illustration looked like at the time. We wanted to represent that in the game and have both... shown and both kind of these transition feeling to mirror that time period, so that was one challenge.

We noticed at that point we were having difficulty with that... all of the illustrations of people, even within scenes from the sources of art that we were referencing, they're all in three quarter view, they never have just a back, you know, or even just a front. So we structured our scenes around that limitations so that it felt good when we saw the arts and it felts, you know, cohesive to the style of illustrations that we were copying, but then we just shape the structure around that to support it."

Det är faktiskt inte alltför långt kvar till premiären av Pentiment, och då vi får se hur väl medeltiden gestaltats. Premiären vankas till PC och Xbox Series den 15 november, och det ingår även med Game Pass.

HQ
Pentiment

Relaterade texter

7
PentimentScore

Pentiment

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Obsidians medeltida rollspel Pentiment bjuder på flera saker vi aldrig sett förr och en förvånansvärt historiskt korrekt berättelse som fått massor av kärlek...

1
Obsidian vill släppa Pentiment till Switch

Obsidian vill släppa Pentiment till Switch

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Ett av de bästa spelen 2022 var det medeltida mordmysteriet Pentiment, vilket utvecklades av Obsidian Entertainment som ett drömprojekt av game director Josh Sawyer och...



Loading next content