Studion bakom Divinity Original Sin-serien, Larian, har inte gjort någon hemlighet av att Baldur's Gate III är det största projektet de någonsin varit inblandade i. Det är faktiskt så omfattande att de var tvungna att tredubbla studions totala personalstyrka, eftersom allt under det skulle innebära att man varit tvungna att kompromissa med ambitionen.
I en intervju hos IGN säger Swen Vincke, creative director, att de förväntade sig att projektet skulle kräva mycket, mycket mer än Divinity 1 och 2, men att de ändå underskattade mängden arbete som är förknippat med utvecklingen. IGN sammanfattar:
"As Vincke explains in his talk, Larian prepared itself for its biggest game ever. The studio spent over a year in pre-production, hired for many new positions, and made the best projections it could for how many words the game would have, how much recording time would be needed, what would have to happen to make all the cinematics, and so much more. But ultimately it wouldn't be enough on its own, in no small part because of the enormity of trying to convert the complexities of a Dungeons & Dragons game — where players can do anything they can think of, effectively — into a video game system."
Larian har redan meddelat att spelet inte kommer lämna Early Access i år, utan att de istället siktar på en slutlig lansering till PC år 2023.