Vi på redaktionen tvingades kollektivt plocka upp våra hakor från golvet första gången vi besökte Boletaria i Demon's Souls Remake. Bluepoint Games uppfräschning av det drygt tolv år gamla mästerverket var en stilstudie i grafisk teknik, och gav oss alla en välsmakande aptitretare för vad den nya konsolgenerationen kan komma att prestera i framtiden.
Även spelets ursprungliga producent, Hidetaka Miyazaki, svettades ymnigt. Så pass mycket att hela hans utvecklingsteam känt press för att leverera en grafisk kvalitet utöver From Softwares sedvanliga standard inför Elden Ring.
Såhär sade han i en intervju med Edge, transkriberad av VGC:
"Yes, I'm pretty sure our graphics-creation staff felt that pressure more than anyone else."
Han går vidare med att berätta hur grafik ofta hamnat i baksätet i förhållande till From Softwares andra fokuspunkter.
"Graphical fidelity is not something we put as the top priority. What we ask for on the graphics side depends on the systems and requirements of the game itself, and it takes less priority compared to other elements of development."
Avslutningsvis vill han ändå mena att Elden Ring är det snyggaste spelet From Software någonsin har gjort.
"[They've] worked extremely hard on Elden Ring - our graphics systems team and our programmers have been pushing a lot of new features to create the best-looking games we've ever made."
Det återstår att se hur Elden Ring presterar. Till skillnad från Bluepoint Games jobbar de definitivt i motvind, med anpassningar efter både nuvarande och förra konsolgenerationen som möjligt smolk i bägaren. Den 25:e februari vet vi med säkerhet.
Hur tycker du Elden Ring ser ut att stå sig grafiskt mot Demon's Souls Remake?