Svenska
Gamereactor
nyheter
Forza Horizon 5

Forza Horizon 5 höjer ribban för tillgänglighet i spel med teckenspråk

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Även om Forza Horizon 5 inte lanseras officiellt förrän i morgon, den 9 november, har det redan lyckats bli en succé. Det verkar dock som att det kan bli mer populärt än vad någon förväntat sig, eftersom det kommer att vara möjligt för målgrupper med flera tillgänglighetsbehov att kunna delta i allt det roliga.

I ett långt inlägg på Xbox Wire, har creative director Mike Brown nu förklarat alla tillgänglighetsalternativ som spelet erbjuder, och avslöjar även att stöd för teckenspråk i mellansekvenser är på väg. Forza Horizon 5 har bland annat saker som fullt anpassningsbara undertexter med justerbar teckenstorlek och bakgrundsopacitet samt "möjlighet att markera nyckelord" i texten. Det finns också ett justerbart färgblindhetsläge samt ett annat läge för hög kontrast för att göra det tydligare för folk som ser dåligt. Andra höjdpunkter är:

• Customize menu and gameplay font size.
• Screen reader narrator that reads text, buttons, and other elements aloud.
• Text-to-speech and speech-to-text options for players that want to participate in Voice Chat and either need to send synthesized voice or receive voice chat as synthesized text.
• Ability to disable moving backgrounds.
• Notification duration setting, which allows players to set how long notifications in the game appear.

Du kan kolla in allt detta i videon nedan. Men för att sammanfatta det hela så har Playground Games verkligen höjt ribban för tillgänglighet i spel, vilket såklart är bra för alla. Låt oss hoppas att fler studior följer efter.

HQ
Forza Horizon 5

Relaterade texter



Loading next content