Svenska
Gamereactor
artiklar
Halo 2

Multiplayerbanorna i Halo 2

Läs våra detaljerade ingående intryck om samtliga av multiplayerbanorna i Halo 2 (Plus! nya bilder från varje bana)

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

På redaktionen har vi redan njutit av inte mindre än 350 dödsmatcher i flerspelarläget i Halo 2 och har vid det här läget både börjat öva ingående vapen och rörelsetekniker samt memorerat och rekogniserat banorna som tokiga. Petter har skrivit korta stycken om hur varje av de nya dödsmatchbanorna fungerar, vad han tycker om dem och vilken strategi som är bäst på respektive bana.

Lockout
En av spelets minsta multiplayerbanor och en perfekt sådan för upp till åtta spelare. Lockout består av sex olika rum som alla sammanlänkats av korridorer. På den östra och västra delen av banan finns två stycken torn varav ett innehåller ett prickskyttegevär. Ofta är det smart att snabbt försöka plocka upp hagelgeväret som ligger i en upplyst, grönskimrande källare i mitten mellan dessa två torn för att ha som backup. Den bästa vapenkombinationen på den här banan där varken osynlighet eller översköld finns att tillgå är helt klart SMG + Plasma Rifle. Duellerna blir ofta snabba och väldigt täta och det finns inte speciellt mycket yta att tillgå, vilket alltså gör kombination bäst på denna bana. Plasma Rifle + Revolver fungerar också bra men kräver ett stadigare sikte än SMG + Plasma. På bottenplanet, i den nedersta av korridorerna finns Plasma-svärdet på Lockout. Jag rekommenderar dock inte att du använder detta om det är fem eller färre spelare med i matchen eftersom man alltför ofta hamnar i korseld och inte når fram till de som skjuter mot en trots banans begränsade storlek. 8/10

Ascension
Precis som Lockout en ganska liten bana som lämpar sig bäst för spel med 4-6 spelare. Ascension är en bana som består av en flytande ö uppe i himlen. I mitten finns en stor metallisk parabol och runt denna finns korridorer mot alla fyra vädersträcken samt en brygga ut till en landningsplatta där det ligger en Banshee. Det smartaste sättet att spela på Ascension är att snabbt ta sig till banans östra sida, gå längs sidan ned till det undre planet och hoppa utför kanten strax till vänster om den mittersta av de tre metallpinnarna som håller upp den plattformen du hoppar ifrån. En bit ned ligger nämligen en gömd plattform där raketgeväret finns att plocka upp. Om du sedan teleporterar dig därifrån hamnar du i en mörk korridor på motsatt sida av banan, hagelgeväret ligger fyra steg bakom dig och tio steg ytterligare är du uppe på metallplattan igen, redo att skjuta ned eventuella Banshee-piloter. Ascension är en rolig bana, framförallt om man inte är allt för många då det finns tid, plats och utrymme både att skjuta prickskyttegevär från tornet på banans nordöstra sidan flyga Banshee och avfyra raketer.
6/10

Midship
Alla som älskade multiplayerbanan "Chill Out" från det första spelet kommer att känna igen sig till en viss del på Midship. Färgmönstret med de lila/röda covenantplattformarna går igen liksom delar av det arkitektuella. Midship är dock både större och mer formad som en runtgående cirkel där tre våningplan med två runda samlingsrum för varje våning utgör grundstommen. På den här banan finns (förutom hagelgeväret som ligger i mitten av banan på bottenplanet) det inga människovapen att tillgå alls, vilket går det oerhört viktigt att strunta i olika vapenkombinationer och istället försöka sätta fast Plasmagranater på sina motspelare. Plasmasvärdet finns på en plattform högst upp i taket på hela banan och faktum är att svärdet är som mest användbart på Midship av alla banor då man mot duktiga spelare kan vinna med överlägsen marginal om man hittar eller hinner först till det. Orsaken till detta är att gångarna som leder upp till de olika samlingsrummen för varje våning är snirkliga och branta, det är därmed väldigt lätt att överraska sina motspelare och utföra den dödliga svärdstöten. 7/10

Detta är en annons:

Zanzibar
Detta var på förhand den absolut mest omdiskuterade dödsmatchbanan i Halo och är även en av de bästa. Zanzibar består av ett fort, en strand och i mitten snurrar ett stort hjul som mest liknar ett vindkraftverk. Det finns ett antal strategiskt viktiga punkter på den här banan som man måste dominera för att kunna bli riktigt bra på den. Den första av dem är bryggan som leder från fortet på banans södra del ut till det stora hjulet. På denna ligger nämligen raketgeväret vilket ofta är avgörande på Zanzibar som annars är en öppen och lättöverskådlig bana. Den andra punkten är huset på den östra delen av banan som leder upp till hjulet. I detta hus finns osynligheten och härifrån kan man enkelt ta sig till det snurrande hjulets mitt för att där hämta svärdet. Plasmasvärdet är dock inte speciellt användbart på Zanzibar så länge man inte spelar i ett stort sällskap då ytorna är alldeles för stora. Detta är dock en av de mest varierade och smartast designade banorna i spelet som även är superb för lagspel. 9/10

Burial Mounds
En ganska medelstor bana lämpad för spel mot fem eller sex moståndare eller lagspel. Burial Mounds består av ett fort i mitten av banan, en tunnel bakom fortet innehållande ett prickskyttegevär samt en brygga en bit sydväst som bjuder på ett raketgevär. På motsatt sida finns en kortare tunnel till där Plasmasvärdet finns. I fortet finns två stativmonterade kulsprutor som är extremt effektiva och givetvis är både raketgeväret och prickskyttegeväret väldigt bra att ha på den här banan. Effektivast och bäst är det dock att hoppa upp på den Ghost som ligger strax utanför fortet i mitten av banan och köra runt, runt i de raviner som finns. Ett enkelt sätt att ta ijhäl motståndare med Ghosten utan att riskera att bli evkastad är att först köra in i dem med turboknappen (vänstra axelknappen) för att sedan backa medans man skjuter bort det sista av deras liv. Burial Mounds är dock en ganska tråkig bana med blek arkitektur och snålt med bra vapen. 5/10

Ivory Tower
Detta är den banan som tillsammans med Zanzibar Bungie på förhand visade upp mest av. Det har därför varit mycket snack om Ivory Towers uppbyggnad på nätet från den fanatiska Halo-publiken. Att detta är en av spelets mest genomtänkta och mångfacetterade dödsmatchbanor står snabbt klart. Däremot kan jag tycka att den är lite väl detaljerad och blir i längden för rörig trots uppenbara kvaliteter. Viktigast här är att så snabbt som möjligt ta sig till vattenfallet på mellanplanet, plocka upp raketgeväret och sedan springa till väster för att hämta överskölden. Med dessa två är vinsten aldrig långt borta. Mer ammunition till raketgeväret finns på samma plan som vattenfallet där geväret först låg där det ser ut som ett litet torg. Plasmasvärdet finns att hämta i källarplanet på den här banan men är inte speciellt användbar då Ivory Tower är en lite för stor bana för närstrid. 8/10

Coagulation
Coagulation är en ny version av banan Blood Gulch från det första spelet. Bland nyheterna hittar vi trevåningsbaser istället för två, ett strategiskt placerat stenröse i mitten på den öppna lägdan samt möjligheten att flyga Banshees som finns parkerade i källaren på de två baserna. Precis som Blood Gulch är Coagulation bäst lämpad för lagspel och främst då med 8 spelare eller fler. Tack vare de nytillkomna fordonen är inte Coagulation en lika viktig bana för snipereld som ursprungsbanan Blood Gulch var. Istället är det nu viktigare att köra Banshee eller Ghost och hela tiden se till att plocka upp överskölden som ligget i stenröset i mitten av banan. Coagulation är sämre än Blood Gulch eftersom tempot skiftar betydligt mer än på ursprungsbanan. Baserna känns onödigt stora och onödigt tillkrånglade och grottpartierna på banans vänstra sida är nu betydligt tråkigare. 6/10

Detta är en annons:

Beaver Creek
Ytterligare en gammal bekant. Denna bana är en re-designad version av banan Battle Creek från Halo. Precis som med Blood Gulch/Coagulation har Bungie optimerat vissa detaljer och ändrat på lite småsaker. Det finns nu bland annat inga stegar upp till sniperplatserna på sidan av varje bergsvägg utan mer lättklättrade stigar upp från sidan av basen. Det går också smidigare att ta sig upp på de två basernas tak samt att det går bättre att bestiga ostkroken i mitten av bäcken för att där plocka upp raketgeväret. På den här banan precis som på många av de andra, något mindre banorna, är det oerhört viktigt att hela tiden kombinera rätt vapen. Även här är kombinationen SMG + Plasma Rifle den mest effektiva och håller man sig i mitten av banan kan man även regelbundet plocka upp skölden som ligger i bäckens västra del. Detta är en bra bana som blivit bättre i och med de förbättringarförändringar som gjorts. 8/10

Headlong
Headlong är helt klart en av de största banorna i Halo 2:s multiplayerdel och lämpas bäst för åtta spelare eller mer. Headlong är också bäst då man spelar Slayer snarare än lagspel eftersom banan är väldigt utspridd och händelserik rent uppläggsmässigt. Det finns fyra viktiga punkter på den här banan, varav tre av dem är sammanlänkade och går att plocka upp på en och samma gång. Den första är prickskyttegeväret (både mänskliga och Covenanternas variant) finns på banans västra del. Smartast är att antingen gå genom huset där Warthogarna står parkerade, först plocka upp hagelgeväret, sedan gå till väster över bryggan, plocka upp snipergeväret, sedan osynligheten och fortsätta framåt. Det är alltid smart att stanna då man blivit osynlig i någon av de gluggar som finns i rummen som leder fram till nästa brygga och reka läget på de två balkonger som ligger längre fram på de två högsta huvudbyggnanderna på banan. Om sikten är fri och ingen campar på den bruna, större balkongen är det bara att snabbt springa dit och plocka upp raketgeväret, hoppa ned snett framåt och klättra upp på det ljusgula uthuset ovanför viadukten på marknivå och där plocka på sig skölden. På undervåningen här finns också mer skott till raketgeväret. Headlong är en av de bättre banorna i Halo, helt klart. Det händer mycket, det finns mycket utrymme, möjligheterna är många och inga matcher liknar varandra. 9/10

Waterworks
Spelets absolut största multiplayerbana och lämpar för 16 spelare eller mer och då i lagspel. Waterworks består av två stycken baser på varsin sida av en stor, svart ravin. I mitten av banan finns ett slags fort där prickskyttar enkelt att skåda ut över hela banan och ta ut eventuella Ghost eller Banshee-förare. Detta är även den enda banan där det finns Wraiths att köra (Covenanternas pansarvagnar) vilka givetvis är långsammare än de andra två fordonen fast betydligt kraftfullare. Waterworks är en ganska dålig bana även om det arkitektuella är genomtänkt. Orsaken till detta är främst att det är så oerhört mörkt överallt på banan, på vissa ställen rentav kolsvart. På de övre våningarna av de två baserna finns det dock lysen vilket gör att jag ofta stannar där med ett prickskyttegevär och en stativmonterad kulspruta nära till hands. Waterworks är väl egentligen den enda banan i spelet där det närmast krävs 16 spelare och lär bli populär via Live för de riktigt stora lag-slagen (trots mörkret). 6/10

Colussus
En av spelets större banor där man absolut bör vara minst sex spelare för att det ska bli riktigt roligt. Colussus är utformad som en dumpningsstation för intergalaktiska sopor som åker runt, runt på automatiserade rullband. Banan är en ganska öppen sådan och ett av de mest användbara vapnen är helt klart Battle Rifle. Den viktigaste punkten på Colussus är prickskyttebalkongen på den ena kortsidan. På våningen under står också hagelgeväret lutat mot en pelare på väg upp till själva balkongen. Det går att kliva in i en varmluftström på bottenplanet för att direkt komma upp till balkongen men är inte att rekommendera då ljudet avslöjar exakt var du är på väg. Colussus är rolig och smart designad men blir lätt repetetiv och tyvärr finns det inget raketgevär på den här banan. 8/10

Halo 2Halo 2Halo 2Halo 2
Halo 2Halo 2Halo 2Halo 2
Halo 2Halo 2Halo 2Halo 2
Halo 2Halo 2Halo 2Halo 2

Relaterade texter

Halo 2Score

Halo 2

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Petter är sur över Vista-tvånget och den mer än lovligt snåla multiplayer-delen i PC-versionen av Halo 2

Halo 2Score

Halo 2

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter två år av ivrig väntan är Master Chief äntligen tillbaka. Gamereactor bjuder på Sveriges första (och största) recension av Halo 2.



Loading next content