Monster of Puppets

Monster of Puppets

Utvecklarna Drakkar Dev har slagit på stort inför sitt nya spel Monster of Puppets. Eller vad sägs som Fruit Ninja, Angry Birds och Dracula i samma spel? Viktor har recenserat...

På sätt och vis påminner Monster of Puppets inte så lite om barndomens en gång så logiska drömefterätter. Som glass blandat med chips och chokladsås. Eller varför inte sega råttor, digestivekex och popcornkrydda? Välmenande men inte alltid så lyckade smakkombinationer. Monster of Puppets arbetar efter precis samma logik. Det är ett Fruit Ninja med Angry Birds-banor. Tyvärr blir inte alltid 1 + 1 = 3. I fallet med Master of Puppets blir det inte ens två.

För både Fruit Ninja och Angry Birds är inte bara enkla men geniala idéer. De är också kvalitativa speltitlar med massvis med justeringar och finmotorik som gör att allt i spelen känns precis rätt. Tyngden, kontrollen, upplägget. Allt. Låt inte någon morks så kallad "hardcorespelare" lura i dig något annat. Typ som i fallet med utvecklarna bakom Monster of Puppets som mest verkar tro att Angry Birds och Fruit Ninjas hutlösa försäljningssiffror snarare uppstått i ett vakuum.

Monster of Puppets
Monster of Puppets är ett tämligen välfyllt spel.

I Monster of Puppets spelar du som en liten vaktmästare som skall städa en gammal karneval från allsköns klassiska filmmonster, främst från 50-talets scifi-boom, Hammer films-samlingen och de klassiska Universal produktionerna med Dracula, Frankenstein, Mumien och Skräcken i Svarta Lagunen.

Till din hjälp har du ditt finger som i spelet får emulera diverse olika vapen som sopkvastar, katanas, bollträn och diverse gevär och handeldvapen som du låser upp allteftersom. Upplägget är enkelt. Genomförandet uselt. Monster of Puppets hackar sig fram som en gammal permobil. Kuggarna i spelmaskineriet skrapar i varandra och hela spelet har satsat på kvantitet före kvalité. Det finns mängder av banor. Alla snudd på identiska och i vart fall lika klumpiga. Mängder med vapen och föremål att låsa upp, men inget som lyfter upp eller varierar det platta spelandet.

Monster of Puppets
Tekniska problem hämmar genomgående hela upplevelsen av Monster of Puppets.

Snabbt blir äventyret sömnigt och oengagerande trots att det, inom loppet på 30 sekunder, försöker sig på varenda Skinner box-teknik som finns i boken. Som om inte det vore nog så kraschar också spelet konstant och flyter uselt. Då har vi heller knappast att göra med något som liknar säg Infinity Blade.

Är det då helt värdelöst? Absolut inte. Det är ju svårt att misslyckas med makaroner och köttbullar hur illa kocken än må vara. Monster Puppets har snott tillräckligt för att åtminstone fungera. Problemet är att det bara är menlöst, överflödigt och inte särskilt spännande. Lägg dina pengar på något annat istället. Chansen är nämligen stor att du redan äger det här spelet.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+