Mercury Hg

Mercury Hg

Love har lutat banor för att få kvicksilver att rinna från start till mål. Det går alldeles utmärkt att ha trevligt med ett spel för bara några tior. Synd bara att utvecklarna har ett så provocerande "in your face"-igt förhållande till nedladdningsbart extramaterial.

Kvicksilver är ett giftigt ämne och kvicksilverförgiftning är inte att leka med. Ser du en trasig termometer får du inte stoppa den i munnen. Förmaningen från barndomen om att inte förtära termometrar finns kvar där någonstans långt bak i hjärnan. Och eftersom jag inte är någon vidare rebell har jag inte vågat leka med kvicksilver, förrän nu.

Kvicksilver är flytande vid normal rumstemperatur. Ämnet har en konsistens som gör det utmärkt att fösas runt sextio banor, från start till mål. Ni som spelat Super Monkey Ball eller det där labyrintspelet i trä som stod hemma hos varje dagmamma på 80-talet förstår premisserna. Genom att luta hela världen får du din silverfärgade klump att röra sig över en bana. Kontrollen är lysande och det går aldrig att skylla på något annat än sina tummar när kvicksilvret inte hinner i mål i tid.

Mercury Hg
Kvicksilverklumpen tvekar när han står framför ett livsfarligt hål. Ett vansinnigt farligt hinder för en klump med kvicksilver.

Om man inte aspirerar på att anta alla utmaningar går det snabbt att spela igenom banorna under huvudläget "discovery mode". Det känns helt ok för en sådan billig titel, vill man ha mervärde finns det andra kategorier och fler mål att nå. Vad som inte känns lika trevligt är att spelet inte är komplett. Redan när jag startar upp Mercury ser jag att det finns massor av banor jag inte kommer att få spela förrän jag laddat ned mer material. Och jag förmodar att det betyder att öppna plånboken.

Det finns mycket att säga om nedladdningsbart material. Ibland är det lysande sätt att förlänga en älskad spelupplevelse och ibland känns det sniket på ett provocerande sätt. Jag antar att det handlar om hur det presenteras. I Mercury Hg är man tydlig med att visa att spelet inte är komplett innan man laddat ned ytterligare material. Det är ett halvt spel som visas, även de banor jag inte kommer åt finns presenterade med namn. Det sticker i ögonen.

Mercury Hg
Genom att färga sitt kvicksilver går det att ta sig förbi hinder som annars vore omöjliga att komma förbi. Här har den lilla klumpen antagit en elegant blå nyans som läckert harmoniserar med banans färgton. Det är bara att applådera det fashionabla tilltaget.

Mercury Hg ber spelaren snällt att använda sin egen musik istället för de låtar som finns med i spelet. Det finns en viss bro mellan musiken och det visuella. Det når aldrig REZ-höjder, men jag gillar att man försöker. Ibland öppnas de avskalade och vetenskapligt sterila miljöerna plötslig upp. Världen får fler färger och börjar pulsera i takt med musiken i. Mercury Hg är ett roligt spel som aldrig låter sina pussel bli hjärngympa och därmed komma i vägen för finliret med tummarna. Med sin billiga prislapp blir det en rekommendation. Med rätt soundtrack blir det några riktigt trevliga timmar.

6 / 10
+
Bra och exakt spelkontroll, utmärkt grundämne, intuitivt