Age of Conan: Unchained

Skrivet av: leodo   2009-04-22

Jag har spelat många mmorpg, för många för att vara ärlig. WoW, WAR, AoC, Guild Wars (inte helt ett mmorpg), LotRo, en biljard gratis spel så mina krav på ett spel av den här genren har blivit ganska höga, något som gör att många sådana spel ratas väldigt fort av mig nu för tiden.

Jag spelade AoC ganska tidigt efter att det släppts, något som var mer än dumt om man ser till vad som brukar hända med mmorpg-spel i sina första månader. Spelet var buggigt, datorn kunde inte hantera det bra (det kan den dock nu) och jag blev allmänt irriterad av de flesta spelmoment. Efter min första spelmånad var jag klar, done, finito. Spelet lades på hyllan och samlade damm, något det med rätthet kunde göra.

Nu, en lång tid efter min första jobbiga månad, har jag tagit upp mitt spelande och det här spelet har gått från att vara ruttet till att vara ett mästerverk. Till att börja med så är buggarna som bortblåsta vilket är väldigt skönt att se, även spelets klasser är mer balanserade och spelet körs mycket bra på min något gamla maskin. Det är som ett helt nytt spel helt enkelt och jag ska aldrig mer döma ett spel, eller ens spela ett sånt här spel, i dess tidiga skede.

I spelet tar jag formen av en kvinnlig bågskytt, en mästarinna med pilar som bara önskar död åt alla som kommer nära mig, även andra människor, vilket är vesäntligt för överlevnad då jag kör på en pvp-server. Det bör nämnas att om du spelar på servenr fury kommer alla att vilja döda dig, det finns inget riktigt skäl, alla är bara blodtörstiga jävlar som vill sätta ditt huvud på en påle och detta skapar en ond spiral. Regeln för överlevnad är nu bli gankad eller ganka och det är något som är både bra och dåligt. Du håller dig alltid redo, du är alltid beredd på en attack från ingenstans och världen känns mer levande, men samtidigt blir det aningen jobbigt när du kan göra ett quest om dagen för att du konstant blir gankad...

Sånt är ovesäntligt om du spelar på en pve-server, där kan du inte anfalla spelare i stora världen men du kan sätta dig i kö till ett pvp-minigame vilket är roligt men du får aldrig samma känsla som när du kör pvp i världen.
Klasserna är somsagt ganska balanserade om man bortser t.ex. ranger, som smiskar allt till lvl 40 men sedan bara blir sämre och sämre för att sluta som en klass med väldigt dålid dps jämfört med andra klasser, men då ska det nämnas att du får en mycket god käsnla i kroppen när du faktiskt får ner en övermäktig tempest of set som high level ranger.
Variationen på klasserna är också god och du finner mer än ett godkänt antal klasser att använda. För att nämna några finns Herald of Xotli (magiker som strider "toe-to-toe" med 2-handat svärd och eldmagier och även klasser som Tempest of set finns vilket är en helande klass som överöser fienden med feta åskstorman och allt vad det innebär.

Till stunden du når 19 följer du en välgjord story med många karaktärer, småfilmer med mera och det ger dig en story som du (tycker jag iallafall) tar till dig och bryr dig om, något som sällan ses i ett mmorpg. När du kommer till fastland, å andra sidan, blir det mindre och mindre story och människorna man talar med börjar även sakna förmågan att tala (något de gjorde i startstället då alla gubbar talade med röst) så nu blir med mest att läsa text.
Som värld i sig fungerar fastlandet och startstället som utmärkta platser till ett således fantastiskt spel. Miljöeran är massiva, olika och har en detaljnivå som jag aldrig tidigare sätt i ett spel av den här typen. Har du en bra dator och DirectX 10 kommer du njuta av världen som målas upp på skärmen på ett helt annat sätt än vi som har lite äldre datorer, det kommer helt enkelt se fånigt snyggt ut.

Sist men inte minst ska jag trycka in en liten bit text om stridssystemet. Stridssystemet är unikt för melee-klasserna, men lite mer standard för
de diverse magikaraktärerna som sysslar med långdistans. melee-systemet saknar helt auto-attack, du måste hela tiden trycka åt det håll du vill slå och för att få in fet kombo måste du slå åt det håll datoen säger åt dig att slå, annars misslyckas kombon. Vid senare levlar kan detta bli svårt, att hålla koll på liven, distansen till motståndarne och träffa in en stilren kombo under x antal sekunder blir något du kommer tycka är svettigt men ack så glad du blir när du får in den där sista svåra kombom och hugger huvudet av motståndaren. trollkarlsnissarna har det lite enklare, de klickar på den attack de vill ha, väntar tills en mätare nått enda fram och sedan slungas ett vackert hopkok av färger mot motståndaren. Simpelt och lätt, men du känner dig inte lika duktig när du mördar någon.
Slutligen har vi fatalities, något som görs på måfå när du dödar någon med en kombo eller spell. De kan bestå av att skjuta en rad pillar i motståndarens hjärta, äta upp deras hjärta, hugga av huvudet, bränna upp deras hy eller fängsla deras armatr med kedjor och sedan låta svart magi flöda genom deras kroppar. Det låter coolt, vilket det är, men det fyller även en viss funktion. Necromancers får en speciell "minion" när fatalities utförs, magiknuttar får mana över tid och benhårda slagkämpar får mer kraft till att utföra kombos över tid. Det är snyggt, funktionellt och tidsbesparande då de även dör extra snabbt, mumma!

det var min recension, jag ska inte göra dne alltför lång då det blir jobbigt att läsa, men ni ska veta att det är ett mycket bra spel och har ni inte testat det så prova en 14-dagars trial och ladda ner spelet, det är absolut värt det och jag hoppas vi ses i online =>

Samlat betyg: 8/10
1
2