Svenska
MEDLEMSRECENSION

Resident Evil 5

Skrivet av: edind   2009-04-19

Resident Evil 5 är föråldrad spelmekanik i ultramodern presentation komplett med tidsenligt nedladdningsbart innehåll som borde ha varit inkluderat från början. Det är bakåtsträvande på samma gång som det kastar blicken framåt och ömsar skinnet från sina föregångare. Stundtals är det knappt ett Resident Evil-spel bara för att, när du minst anar det, slänga fram en klyscha för att pliktskyldigt påminna dig om vilken spelserie det är som du faktiskt spelar. Men mest av allt är Resident Evil 5 ett jävligt underhållande spel som roar på samma premisser som sin kritikerrosade storebror fyran.

Många år har passerat sedan orginalets incident som ledde till utplåningen av Racoon City. Zombies är ett minne blott, Umbrella som drog i trådarna har rasat under sin egen vikt och dåtidens polisfärsking Chris Redfield är idag en steroidpumpad agent med uppdrag att utplåna bioterrorism var det är visar sitt fula tryne. Plågad av minnen om sin fallna partner Jill Valentine anländer han till soldränkta Afrika där en ny partner, infödingen och tillika agenten Sheva Alomar, välkomnar honom till deras nya uppdrag. Och det är här spelets röda tråd uppnebarar sig för första gången och aldrig suddas ut under resten av äventyret.

Partnerskap är nyckelordet i Resident Evil 5, på fler än ett sätt. Framförallt är partnerskap den enskilt största skillnaden mellan femman och de tidigare delarna i serien. För Resident Evil 5 är byggt för att spelas med en partner, på splitscreen eller via LIVE. Co-op är det nya slagordet för socialt spelande och säga vad man vill om att skräcken försvinner när man alltid håller hand men Resident Evil har aldrig varit roligare än med en polare som alltid är på soff- eller headset-avstånd.

Det är just Capcoms totala omfamning av samarbete som gör att Resident Evil 5 känns färskt. För utan co-op hade det luktat gammal ost från väldigt många skrymslen. Det här är ett actionspel, inget snack om saken. Skräcken lyser med sin frånvaro och är helt utbytt mot paniken som enbart fienedemängd eller stora bossar kan orsaka. Synd då att spelet inte fullt inser sin sanna natur och istället fortfarande dras med spelseriens stela kontrollmetod som vid det här laget har passerat sitt bäst före-datum rejält. Kontrollen är visserligen sällan ett hinder då spelet är utformat helt utifrån dess begränsningar. Men jag kan tycka att Capcom är rejält fega som inte vågar släppa loss helt. För det enda spelmekaniska som ger spelet dess Resident Evil-identitet är i det här fallet dess bakåtsträvande natur.

Jag är en sucker för nostalgi. Vem är inte det liksom? Men någon gång måste man släppa taget och vända blad. Capcom vågar inte göra det och det resulterar i att Resident Evil 5 är ett frustrerande spel att recensera. För trots sina brister är det här tveklöst ett av de mer underhållande spelen i HD-generationen. Det är lagom långt, tempot är att döda för och spelets kapiteluppdelning, komplett med ett poängssystem som är skräddarsytt för leaderboards, ger äventyret ett enormt omspelningsvärde. Dessutom är det proppfyllt med upplåsningsbart godis och nu finns även ett småroligt online-läge för upp till fyra spelare att ladda ner för en liten slant.

Det är också snyggt. Fruktansvärt snyggt. De enorma produktionsvärdena syns och hörs överallt och Resident Evil 5 blir ett solklart fall av fint omslagspapper som förblindar mottagaren. För jag tar emot det med öppnar armar, protesterar lite när jag väl öppnat paketet men har när allt kommer omkring enormt roligt med dess innehåll. Och Capcom firar ytterligare en triumf.

Medlemsrecensioner38
Samlat betyg: 8.4/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10