Phoenix Wright: Ace Attorney - Trials and Tribulations

Vissa påstår att spel kan vara konst, att det kan beröra, att det kan påverka, att det kan visa oss något. Endast ett par spel har verkligen förmedlat dessa saker. Men här har vi ett till spel som berör oss, såsom "Ocarina Of Time", "Final Fantasy VII" och en massa andra klassiker har gjort. Här har vi ett av 2000-talets absolut bästa spel, Phoenix Wright - Trials and Tribulations.

I Japan så går denna spelserie under namnet
"Gyakuten Saiban". Första spelet i serien släpptes till Gameboy Advance 2001, uppföljaren året därpå och den sista delen i trilogin släpptes 2004. Serien släpptes inte utanför Japan förrens 2005, då Capcom portade det första "Gyakuten Saiban" till Nintendos nya konsol, Nintendo DS. Men nu bytte man namn från "Gyakuten Saiban" till "Phoenix Wright". Sedan dess så har vi fått ta del av Mr. Wrights äventyr i fyra spel.
"Trials and Tribulations" är det tredje i serien, och också det bästa.

Det alla "Phoenix Wright / Gyakuten Saiban"- spel handlar om är att man får ta sig an rollen som en advokat och ska med hjälp av sin list lyckas bevisa att sin klient är oskyldig. Varje spel är uppdelat i två olika delar kan man säga, en då man står i rättssalen och ska försvara sin klient och en annan del då man är ute och letar efter ledtrådar och förhör vittnen.

Det alla "Phoenix Wright / Gyakuten Saiban"- spel gör så bra är att de är inte för svåra att plocka upp och spela. De större delarna av dessa spel går ut på att bläddra igenom långa stycken av text och klicka i olika menyer. Detta gör att spelen blir extremt linjära, vilket leder till att det inte finns något omspelningsvärde. Detta är synd, men det man får uppleva i dessa spel är något man aldrig glömmer. "Trials and Tribulations" är inget undantag.

"Trials and Tribulations" bygger vidare på handlingen om den smarte advokaten Phoenix Wright och hans äventyr. Med fem nya fall, allt från utpressning till mord så är detta hans största utmaning hittills. Phoenix får hjälp av sin assisten Maya och hennes kusin Pearl. Vad denna spelserie alltid har haft är suveräna karaktärer. Varje karaktär är ritad i grym mangastil och det är karaktärer med personligheter som man minns. Nytt för detta spel är förutom en rad nya karaktärer, den mystiske åklagaren Godot, som tydligen har ett mörkt förflutet.

Allt klaffar i "Trials and Tribulations". Varje text remsa som dyker upp på DS:ens lilla skärm är så genomtänkt och intressant. Handlingen är något jag inte vill berätta för mycket om, då den är spelets hela poäng och anledningen till att du faktiskt spelar denna spelserie. Men jag kan väl säga som så att det är absolut ett av de bästa manus som någonsin har lämnat ett skrivbord, oavsett om det är en film, bok eller ett spel.

Musiken i "Trials and Tribulations" är inte heller av medelmått. Musiken är stämningsfull och häftig. Melodierna fastnar i huvudet och man märker att man nynnar på dem på t.ex. bussen. Detta var även fallet med de tidigare spelens musik. Man har till och med anordnat flera konserter i Japan då de endast spelar "Phoenix Wright"-musik. Varje karaktär har sitt eget tema, och dessa beskriver varje karaktärs personlighet klockrent.

Finns det då något dåligt med "Trials and Tribulations" då? Ja, visst finns det det. Spelet är väldigt linjärt, det finns bara en väg att gå. Man har inte förnyat spelmekaniken sedan de två tidigare spelen och man återanvänder gamla animationer och bakgrunder. Men trots "Trials and Tribulations" "missar", så är det en upplevelse som ingen ska missa. Manuset som berör, musiken som får dig att nå nya höjder och grafik som är grymmare än grymmast. Det är nog dumt att kalla "Trials and Tribulations" ett traditionellt spel, man ska nog kalla det en interaktiv bok. En blandning av bok, film och musik, kan det bli bättre? Nej. En episk upplevelse som aldrig lämnar dig.

Jag tänker inte tjata mer om hur bra detta "spel" är. Jag avslutar därför denna recension med ord från den fantastiske karaktären Godot.

"Blacker than a moonless night...Hotter and more bitter than Hell itself....That is coffee."

Samlat betyg: 9.7/10