Chrono Trigger DS

Super Nintendo är en av de konsoler som jag har haft stor respekt för både innan och efter jag blev gamer. Det var framför allt den gyllene trion som fick mig att avundas SNES-ägare. Spelen ifråga var Super Mario World, A Link to the past och Super Metroid som alla tre är riktiga klassiker. Denna recension riktar sig dock inte till dessa utan till en annan pärla som först nu fått en officiellt PAL-version och det till Nintendo DS.

Chrono Trigger är titeln på ett klassiskt mästerverk. Det är nu som jag fått chansen att spela det för första gången och det har verkligen varit en upplevelse. Spelet börjar med pojken Crono som blir väckt av sin kära mor den dagen då en stor festival tar sin början. Några minuter i spelet stöter Crono på Marle, en sprallig tjej som vill att Crono visar henne runt vilket han också gör.

Handlingen är ovanligt djup och olika handlingar resulterar i olika händelser längre fram i spelet och tiden. Chrono Triggers kärna är de olika tidsåldrarna som man får färdas mellan, allt ifrån stenåldern till medeltiden och även framtiden. Vännerna man stöter på i spelet är ett gäng riktigt originella karaktärer som har sina egna sidoäventyr som kan göras.

Grafiskt sätt hör Chrono Trigger till ett av de absolut främsta 2D-spelen och designen gör det bara ännu bättre. Att se Crono och hans vänner springa genom skogar, berg och slott, slåss med vapen och magier och samtala med bybor, känns underbart.

Musiken var en av de saker jag la märke till först i Chrono Trigger och det är ovanligt att det händer. När jag gick runt i medeltiden och hörde temat från denna epok var det redan klart att detta är ett av de bästa soundtrack till ett spel någonsin. Det ända klagomålet kan vara att låtarna loopas lite väl friskt ibland.

Super Nintendo är en konsol med ett mycket respektabelt utbud av spel och Chrono Trigger förblir en odödlig klassiker och kan helt klart mäta sig med den gyllene trion. De som har en DS bör absolut köpa detta spel om en DS inte finns att tillgå så får ni raskt gå och köpa en enbart för detta spel.

Samlat betyg: 9.7/10
1
2