Chrono Trigger DS

Ett av spelhistoriens absolut mest älskade rollspel, "Chrono Trigger", som släpptes 1995 till Super Nintendo har nu blivit återupplivats och släppts till Nintendo DS.

"Chrono Trigger" berättar sagan om pojken Crono som en dag besöker en festival. Han stöter då ihop med flickan Marle. De båda går för att titta på den nya uppfinningen som ska visas på festivalen, en teleportör. När Marle får testa denna teleportör så går något fel, en tidsportal öppnar sig och drar med henne in i en annan tid. Crono måste nu resa efter henne och rädda henne. Kort där efter så utvecklar sig handlingen och man inser att det är fler saker man måste rädda än Marle.

Det som gör "Chrono Trigger" så bra och som revolutionerade RPG-genren år 1995 är stridssystemet. Detta stridssystem är uppbyggt så att inga så kallade "Random encounters" kan ske. De monster som du ser på skärmen är de du kommer att behöva slåss mot. Detta gör att spelet mer känns som ett enda stort äventyr, då man slipper transaktionerna mellan strid och utforskande.

Kontrollerna till "Chrono Tigger" är klockrena på DS. Man klickar på de attacker karaktärerna ska utföra och om man ledsnar på det så kan man använda styrkorset. Båda funkar utmärkt. Som om detta inte vore nog så är grafiken och musiken i toppklass. Med karaktärsdesign av ingen mindre än Akira Toriyama och musik komponerad av Yasunori Mitsuda och Nobuo Uematsu.

Man kan inte annat än att älska karaktärerna heller. Det är karaktärer som du minns. Tag bara grodan Frog, eller grott människan Ayla som exempel. Allt klaffar i "Chrono Trigger". Musiken är vacker, grafiken bländande snygg och charm att dö för. Definitionen av RPG? "Chrono Trigger".

Samlat betyg: 9.7/10
1
2