Fallout 3

Skrivet av: Oxpost   2009-02-28

Fallout 3 är ett av dom mest hypade spelen som kommit på senare tid och jag beslöt mig att se efter om det verkligen är så bra som folk över hela världen sagt.

Själva spelet börjar med din egna födelse där du får välja kön och utseende på din karaktär och om någon inte hittar något som passar är man riktigt kräsen.

Storyn i spelet känns som hämtad ur en film. Ett kärnvapenkrig har slitit sönder hela USA och allting består av ett kargt, strålnings-skadat ökenlandskap. Stället man föds i är ett underjordiskt "samhälle" kallat "Vault 101", som byggdes för att skydda människor från det pågående kärnvapenkriget.

Man får spendera en del tid i detta underjordiska samhälle medan man växer upp, och undertiden får man lära sig alla kontroller och hur man använder vapen. Detta är ett smart drag av utvecklarna Bethesda då det känns som en naturlig del i din uppväxt.

Eftersom modern dog när man föddes får man spendera sin uppväxt med endast fadern som, genom hela inledningen, verkar vara lite nedstämd. Men det är inte förrän man har blivit 18-19 år som saker och ting börjar komma igång. När man en dag vaknar får man reda på att fadern har flytt ut ur Vault 101 och du beslutar dig för att ge dig efter honom. Efter många avlossade skott och slag mot olika vakters kroppsdelar tar även du dig ut i den stora vida världen för att söka efter din far.

Det är här spelet börjar på allvar. När du kommer ut ur valvet möts du av en tom, stenig och karg värld och känslan av att något hemskt har hänt infinner sig direkt. Det märks verkligen att Bethesda har lagt ner mycket tid på kraft i att få fram en domedags-känsla, och det är något som dom verkligen lyckats med.

Nu är det såklart inte så att världen har gått under. Nej, det finns samhällen utspridda lite överallt med människor som bestämt sig för att försöka återuppbygga det som förstörts. Problemet är att det inte bara är människor som lever och frodas ute i vildmarken. All den strålning som släppts ut har sett till att såväl djur som människor har muterats på otrevliga sätt. Du kommer få möta allt från stora, muterade nakenråttor till gigantiska, gröna super-mutanter. Dom sistnämnda kommer definitivt ge dig en utmaning om du inte är försiktig.

Ditt huvuduppdrag är, som sagt, att leta reda på din far men du kommer att ledas in på villovägar av andra människor som vill ha din hjälp med allt möjligt. Det är helt upp till dig om du vill försöka klara huvuduppdraget så fort som möjligt, eller om du vill dra ut på tiden och leka med allt som finns omkring. Detta är ett trevligt drag och man får känslan av total frihet eftersom att du aldrig begränsas av tid. Du kan gå omkring helt fritt över hela kartan. Detta är dock inte att rekommendera innan du har "levlat" upp några gånger.

Fallout 3 är i första hand ett rollspel, och det märks tydligt att Bethesda har lånat ifrån sitt egna mästerverk Oblivion. Tyvärr lyckas inte Bethesda lika bra med Fallout som dom gjorde med Oblivion.

Grafiken i spelet är tämligen medelmåttig. Omgivningarna är förvisso riktigt vackra och ger en lite ångestladdad känsla. Problemet är att det blir tjatigt att se samma grå-bruna omgivning hela tiden. Lite mer färg hade inte skadat. Sedan lämnar animationerna på människorna en hel del att önska. Dom rör sig otroligt stelt och en hel del grafiska buggar infinner sig också då och då.

Röstskådespeleriet är också något dom kunde arbetat mycket mer med. Förutom Liam Neeson som fadern är röstskådespeleriet totalt värdelöst. Antingen spelar dom över å det grövsta eller så låter dom fullkomligt uttråkade.

Nu är det inte så att Fallout är ett dåligt spel. Det har en hel del kvaliteter. Stridssystemet är fullkomligt underbart. Genom att trycka på v får du upp en sorts "analys" på hur stor chans du har att träffa dom olika kroppsdelarna. Och om du använder dig av en mini-motorsåg t.ex. så kommer saker att flyga av dina motståndare. Detta är något som fått mig att brista ut i ondskefulla gapskratt flera gånger. Men min absoluta favorit är ett helt underbart baseboll-trä. Att gå bärsärk i underjorden mot några Ghouls beväpnad endast med ett baseboll-trä är en fullkomligt fantastisk känsla som får mig att fnittra som en liten flicka.

Fallout 3 är inget dåligt spel, men det är inte heller det mästerverk jag hade hoppats på. För långa transportsträckor, dåligt röstskådespeleri och halvdan grafik drar ner betyget på ett spel som hade potential till att bli så mycket mer. Spelet räddas dock av ett underbart stridssystem och rubbad humor.

Grafik: 7/10
Spelbarhet: 7/10
Hållbarhet/ 9/10