Grand Theft Auto IV

Skrivet av: miss   2009-02-23

Grand Theft Auto IV

Musiken från högtalarna dunkar och jag lyssnar på rysk dansmusik på radiostation Vladivostok FM samtidigt som jag skjuter asiatisk gängmedlemar och plockar upp prostituerade kvinnor med stora bröst. Rockstars Grand Theft Auto är äntligen tillbaka och jag älskar varje minut av det.

Jag var tveksam till Grand Theft Auto IV när jag först såg spelet, de första filmerna man fick se från spelet var både tråkiga och lite platta men allt som såg så dåligt ut i den första två trailerna glömde jag helt bort när jag såg den tredje trailern, den underbara musiken och intro där man ser spelets huvudkaraktär Niko bli kramade av sin kusin Roma som skriker "Welcome to America".

Det är exakt så spelet börjar, Niko som har blivit lovad guld och gröna skogar av sin kusin Roman om han kommer till den underbara staden Liberty City där Roman är en storpamp med massa brudar och pengar. Så Niko hoppar på en båt från Östeuropa med destinationen Amerika. När han kommer fram så visar det sig att Roman inte alls är en rik storpamp utan att han driver ett litet taxiföretag och har skulder upp till öronen som den goda kusinen Niko är så bestämmer han sig för att hjälpa Roman, genom att begå brott och döda lånehajar.

Handlingar är som du kanske har förståt lite hårdare än i San Andreas och det är inte längre lika mycket humor och skojfriska gängmedlemar att hänga med längre, här finns inga nervös och skojig advokat som i Vice City och det finns inte heller några blinda raceförarer som i San Andreas. Detta leder till att spelvärlden är mörkare och att realismen är större än i San Andreas, Man tar exempelvis mer skada vid fall och man ramlar lättare av motorcyklarna och, äntligen så väger protagonist
något, tack vare fysikmotorn så känner man att Niko har en tyngd i sig när han springer och när han hoppar.

Även bilfysiken är uppdaterad och i början så känns det riktigt svårt att styra bilarna men efter några timmar så har man kommit in i spelsystemet och då uppskattar man att bilarna är så realistiska men, jag måste lägga ni ett stort men här, motorcyklarna är inte alls lika bra som bilarna. Motorcyklarna är väldigt sladdriga och det är väldigt lätt att flyga av motorcykeln, du behöver bara snudda vid en bil och du kommer att flyga 8 meter.

Uppdragen i IV är som i alla andra GTAspel, man åker till uppdragsgivaren och där ser man en cutscen efter det åker man till ett ställe där man dödar någon och sen åker man tillbaka till uppdragsgivaren och ser på en ny cutscen. Det här låter kanske tråkigt men så är det inte tack vare att RockStar har putsat upp siktet och gjort så att man nu kan ta skydd bakom en vägg och dylik. Det blir en helt ny aspekt av gameplayet när man i de tidigare GTAspelen praktiskt taget kunde springa rakt fram och skjuta på allt som rörde sig men i IV så är det en omöjlighet om du inte vill dö lika snabbt som en flock grodor när de springer över motorvägen. Man måste tänka taktiskt, i alla fall i de senare uppdragen.

De första uppdragen handlar som vanligt om att plocka upp glädjeflickor, skjutsa en maffiachef till ett möte och slå ner någon med ett basebollträ, simpla saker som senare eskalerar till fullskaliga massmord med episka biljakter och strider med raketgevär.

Liberty City känns den här gången också mer levande och inte alls som en stel kuliss där AI bara finns till för att du ska ha något att skjuta på. Nej, den här gången så känns det verkligen som om staden lever och AI är otroligt bra, det känns som om varje individ har ett mål och de försöker utföra det målet så bra som möjligt, till exempel om man går fram till en tjej som står och pratar i telefonen och man börjar puta på henne då säger hon, in i telefonen "Det är ett pervo som knuffar på mig, måste sluta prata". Det är närmast overkligt att det kan vara så realistisk och alla små detaljer som denna förstärker verkligen spelkänslan.

Något som också förstärker spelkänslan är det faktum att det nu finns en mobiltelefon i spelet och den är faktiskt en central del av spelet, alla uppdragsgivare finns i din telefonlista och de kommer att ringa dig när du kan göra ett nytt uppdrag för dem, man kan även skaffa flick- och pojkvän i spelet och de läggs alla till i din telefonlista så om du vill dejta en snygg flicka så är det bara att ta upp mobilen och ringa henne.

Grafiken i IV är underbar, i alla fall så ser det ut så. Just nu så har jag en SDTV och kan inte själv uppleva grafiken i IV men jag har sett på bilder och filmer att grafiken är underbar, särskilt hur skuggorna och ljussättningen ser ut.

Slutbetyg:

10/10

Plus: Underbar story, skön fysik, alla små detaljer.