Grand Theft Auto IV

GTA IV - spelet utan slut

Grand Theft Auto IV har tagit världen med häpnad, hoppas det samma händer med min recension. Enjoy!

När jag för första gången kliver i land på Liberty Citys hamn så känner jag redan då att detta kommer till att bli något alldeles extra. I hamnen står kusin Roman och väntar på min ankomst, han har under en tid försökt att övertala Niko, huvudpersonen att komma att bo med honom i USA, han har berättat för Niko att han har en stor villa, många super bilar och en massa tjejer, detta visar sig vara en enda stor lögn. Det som väntar Niko i staden Liberty City är inget annat än Kriminalitet, alkohol, Droger och andra problem. Innan Niko ens lärt känna staden så drar hans kusin Roman in honom i en massa trubbel och Niko är nu fast i Kriminaliteten.
Det är här som spelet tar sin början på allvar. Niko börjar så smått bilda sin egen vänskapskrets som ger honom de uppdragen som utgör spelets story.
Uppdrags systemet är väldigt väl uppbyggt och känns trovärdigt när man spelar, det är även stor variation bland alla uppdragen. det enda egentliga minus med systemet är att det inte finns några Check Points, så om man dör i ett uppdrag så hamnar man bara på ett sjukhus och får köra om uppdraget, men någon tillgång till Sheck Points har ju alldrig funnits i ett GTA spel.

Dom vänner som man träffar under spelets gång kan man inte bara göra uppdrag med, nej du kan nu även ringa upp dom med din mobil och fråga tex om dom vill ta en drink, spela dart, gå på Stripp Klubb eller andra trevliga saker. Om man går ut med någon av sina vänner så går man upp i respekt med just den personen som man går ut med, om du går ut med personen tillräckligt mycket så når du till slut 100% i respekt med din vän, då låser du upp en specifik egenskap hos din vän, det kan tex vara bilbomber, gäng backup eller kanske skjuts med helikopter.

Efter att du klarat storyn och alla mini spel så finns det mycket, mycket mer att fördriva sin tid med i Liberty City, här kan du shoppa, hitta stora hopp/ramper som du kan ha roligt med, du kan gå ut på datorn för att söka reda på en tjej att gå ut med, spela bowling, dart eller biljard, om du nu blir uttråkad i alla fall så kan du ju alltid hoppa in på internet och spela med dina kompisar, det finns allt i från Team Thefmatch till Free mode, Team Thefmatch ska du bara döda alla i det motsatta laget men i Free mode kan du bara springa runt i den stora staden med dina kompisar.

Så för dig som vill uppleva ett av 2008 års bästa spel upplevelse så rekommenderar jag dig starkt att inte missa detta spel.
Jag menar, här finns ju allt, en grymt bra story med en härlig inlevelse, roliga mini spel, ett online läge som levererar (och inte lite heller), en lagom stor värld probbad med en massa detalljer och en grafik som slår det mesta. Vad mer skulle man kunna önska sig av ett spel som detta?
+ The Orange Ninja

Grafik: Inte mycket att säga, grafiken är grym!
9/10