Bioshock

Skrivet av: Ipeex   2009-02-05

Welcome To Rapture
Rapture andas amerikanskt femtiotal, staden är vacker som inget annat. Den mäktiga undervattensvärlden är uppbyggd av den maktgalne "Andrew Ryan" men någonting gick snett och invånarna i Rapture har börjat utrota sig själva. När du först tar kontrollen över din karaktär befinner du dig mitt ute i havet efter en flygplanskrash. Det ända du ser är de trasiga delarna av ett flygplan som sakta sjunker ner i det svarta havet, och eldslågor som brinner över vattnets yta. Du börjar simma mot en fyr, som är din enda räddning. Den fyren är ingången till den vackra, mardröms liknande staden Rapture.

Bioshock är lika skrämmande som det är vackert. Man kan inte undvika att titta ut genom de spruckna, blodiga och skita rutorna i spelet bara för att se en glimt ut i staden. Jag ljuger inte om jag påstår att Bioshock har den mäst imponerande "vatten-grafik" jag någonsin har sett i ett spel. Spelet använder sig av "Unreal Engine" precis som Gears Of War, Rainbow Six: Vegas och många andra spel gör. Det enda man kan klaga en gnutta på är texturerna. För det mästa är dom otroligt bra gjorda, men ibland så är det som dom inte finns där på vissa föremål. Samma sak är det när man "laddar" ett sparat spel, då kan det ta 2-3 sekunder innan texturerna läser in.

Ljudet är också mycket imponerande i Bioshock. Allt ifrån musik, röster och effekter. Det är sällan jag blir så här imponerad av ett spels ljud. Det är nästan så att jag får rysningar när man hör 50-tals musiken spela, konstiga ljud som låter och "Big-Daddys" högljuda fotsteg som kommer allt närmare. Även vapnens ljud är riktigt realistiskt gjorda.

Det finns ett antal vapen i Bioshock som du kan välja mellan så som "Hagelbössa, Thomson, Granatgevär, Eldkastare" mm. De vapen som finns känns också väldigt 50-tals aktiga. Du kan också uppgradera dina vapen genom att besöka olika "Power To The People" maskiner, där du kan välja vad du vill uppgradera. Det finns två olika vapenuppgraderingar till varje vapen.

När du har kommit en bit in i spelet så får du veta om "Adam". Adam är skapad av foskare, som gör att du kan hantera olika "Plasmids" och är gjord av en muterad "djup-havs parasit". Plasmids ändrar världen och omgivningen "omkring dig", som gör att du kan flytta på olika saker, setta eld eller frysa omgivningen omkring dig och mycket mer. För att använda dessa Plasmids, måste du ha "Eve". Ett serum som ger dig krafter att använa varje Plasmid. Om du inte har något Eve, kan du alltså inte använda dig av dina "krafter". Det kan låta komplicerat, men det funkar riktigt bra och det är inget svårt att hålla reda på i spelet.

Du kan också "hacka" olika slags maskiner, som gör att du kan köpa "ammunition, liv, eve" mm till ett billigare pris. Du kan också hacka övervaknings kameror som gör att dom inte längre bryr sig om dig, utan dina fiender istället. Det finns också en hel del dörrar och kassaskåp som du kan hacka dig igenom så du slipper leta efter kombinationen till varje dörr, kassaskåp.

Det finns en hel del olika slags fiender som du käpar för att överleva imot i staden Rapture. För att få Adam till dina Plasmids så måste du ta dig an "Big Daddys" som skyddar dom små flickorna som bär på drogen, och det kan vara allt annat en enkelt. Det som jag är mest imponerad över är att du kan använda dig av omgivningen runt om kring dig för att besegra dina fiender. Villket är viktigt att du gör om du vill överleva.

För mig är Bioshock ett mästerverk, och kommer alltid att vara. Ett spel som jag kan rekomendera till alla så om du inte har spelat igenom det än, så har du verkligen missat något.

Medlemsrecensioner88
Samlat betyg: 9.2/10