Final Fight One

En av dom största klassikerna inom fightinggenren någonsin har äntligen nått vårt gameboy i en fantastisk remake och jag kan knappt vänta tills jag får slå till nån med muskulöse borgmästaren Haggar

Dom flesta här i världen bör väl veta att Final Fight var ett beat-em-up spel gjort av Capcom. Från början så skulle detta faktiskt vara Street fighter 2 (fast under namnet Street fighter '89) men efter att man märkt att dom inte hade något gemensamt så ändrade man istället namnet till final fight.
Det här är en perfekt remake av final fight från alla konsoler och som tur är inte en konvertering av snes versionen då man av någon dum anledning inte kunde spela som Guy. grafiken har också blivit förbättrad till det bättre och karaktärerna har helt utan anledning blivit större än dom var i originalversionerna. Musiken är bra och verkligen bättre än i dom flesta andra spelen i genren och alla ljud har blivit förbättrade och låter faktiskt riktigt bra. Ett problem med spelet är dock att svårighetsgraden är något för hög vilket gör att spelet inte är särskilt nybörjarvänligt och det är synd med tanke på hur bra spelet är och det är synd att missa spelet på grund av att det är för svårt. Bristen på fler liv och saker som helar dej gör detta spel ännu svårare än det ännu är och dessutom så blir det i stort sett omöjligt att klara en bana utan att tappa ett extraliv när man kommer lite längre fram i spelet. Kontrollen är däremot väldigt bra och är som i andra spel i dess genre: R=special attack, A=hopp och B=vanligt slag. lätt att lära sej, lätt att använda. fantastiskt!

Spelet i sej är faktiskt väldigt kul även fast det kan låta lite enformigt att bara slå ner skurkar skärm för skärm. Man kan faktiskt använda sej av fler attacker än man tror. om man står nära en fiende och trycker på slag knappen så kastar man iväg den. om man trycker på R så använder man sin special attack som skadar dej lite varje gång du träffar någon med den. Alla tre karaktärer har olika special attacker. Om du hoppar och slår så gör du en hoppspark som oftast är mycket effektiv mot bossar och sen så finns ju såklart det vanliga slaget också. I slutet av varje bana så finns det alltid en boss (som defintivt inte är rädd för att slå ner dej) och dom får alltid hjälp av fiender från den banan för att göra striden svårare. När man kommit längre fram i spelet så blir det väldigt svårt och Chansen att man tappar flera extraliv är stor. Som tur är så finns det soptunnor,lådor och däck på flera ställen som du kan slå sönder för att hitta mat som kan återställa en del av din hälsa eller också ett vapen som du kan attackera dina fiender med. Dessa kan du bara ha ett tag dock för sen kastar du iväg dom (helst på en fiende). Spelet räcker långt eftersom att det är så extremt svårt och för att det faktiskt finns ganska många banor.

Även fast detta spelet inte har något att göra med Street fighter (förrutom då att det skulle vara tvåan från början alltså) så har Street fighter lånat flera saker från det. Rolento och Sodom som är bossar i spelet har varit med som spelbara karaktärer i flera Street Fighter spel och även Guy & Cody. Grafiken i Street fighter influerade även till grafiken i SF II.

Gillar du inte våld så är detta spelet helt klart inget för dej för eftersom att spelet i stort sett bara är ett stort slagsmål men för alla som inte har det så rekommenderar jag det här spelet. väldigt mycket dessutom. Jag tycker faktiskt att det är synd att capcom inte släppte final fight 2 & 3 också. Jag får väl klara mej med det här och Double Dragon Advance.. suck.

+ fantastiskt. Räcker länge, bra kontroll

- för svårt för nybörjare, för lite hemligheter att låsa upp

Samlat betyg: 8/10