Left 4 Dead

Left 4 Dead, skiten som skrämmer skiten ur mig (haha, nu var jag rolig). Ett jävla action/skräckspel som får mig att hoppa till minst en gång varannan sekund. Det är dags att döda de jävlarna!

Jag har, sedan L4D utannonserades, längtat efter detta zombiespel. Nu har jag spelat det, och är väldigt överraskad över hur grymt det faktiskt är! Men det är inte bara med glädje (och skräck) jag recenserar detta spel. Jag är, samtidigt som jag är nöjd, extremt besviken på en viss detalj. Detaljen är (oväntat) de förbaskade horderna. Från vänster, från höger, mot oss! Det är störigt, jobbigt, irriterande, ja, det är allt som lutar åt det negativa hållet. Även om horderna (mer eller mindre) är själva spelet, hatar jag dem! Jag blir så deprimerad när mina kompisar dör och jag måste ta hand om dem själv... det går inte så bra då!

Grafiken är inte jättebra (tyvärr). Grafiken på zomberna är riktigt grym, men grafiken på själva miljön är inte det jag hade sett fram emot, och det är synd, riktigt synd. Hade spelet haft ytterligare bättre grafik hade det kanske blivit någorlunda bättre. Men det är inte lönt att klaga på grafiken överhuvudtaget, eftersom den faktiskt är bra.

Nu hade jag tänkt betygsätta storyn. Oj, just det, det finns ingen story! Och det på både gott och ont. Jag är lite av en storyfantast, jag nämligen älskar när spel briljerar med deras story! Det saknas dock hos L4D. Men eftersom spelet går ut på att endast spela fyra olika filmer (med olika kapitel) är det kanske inte lönt att ha en story. Som jag begrep tidigare, det är ju faktiskt zomberna som gör spelet, och exakt inget annat!

Karaktärerna i spelet är riktigt grymma. Det finns en favoritkaraktär för alla. Själv spelar jag som Bill (den där gamla skäggälskaren), men tycker faktiskt att alla karaktärerna är värda att spela som. Man märker (oavsett vilken karaktär man väljer) ingen skillnad. Du kanske väljer Francis och får en mer whiskeystämma när han ropar "Reloading", men det är inget mer med det.

Och, en liten detalj. Måste bara nämna öppningsscenen. Den är fantastisk. Helt underbar. Man får genast en bra överblick över vad man ska spendera de närmaste timmarna med (zomberna då, såklart). Oavsett hur lång den är (kanske, 7 minuter?) fastnar jag alltid för den och ser den om och om igen. Lite synd nog att spelet inte är riktigt som det visas i öppningsscenen, men så är det alltid!

Hållbarheten varierar hos många, men den stannar kvar hos mig! Jag spelar verkligen inte spelet regelbundet (närmare sagt nästan aldrig). Men när jag väl blir sugen, startas det upp och jag spelar förväntansfull genom en hel del banor. Men jag tröttnar till slut, tyvärr. Så, hållbarhetens resultat varierar, men det går och kommer perioder då man helt enkelt är supersugen på att spela Left 4 Dead. Att maja ner zombies är kul.

Många har, mer eller mindre, blivit chockerade när jag sagt att Left 4 Dead är det läskigaste spelet jag spelat (kan redan nu tala om att jag spelat varken F.E.A.R eller Dead Space), men det är sant (och jag står för det, minst sagt). Men jag springer inte snabbt som fan och skjuter på allt som rör sig. Nej, verkligen inte. Jag går sakta (med hjälp av CTRL, förstås) och kollar i varje litet mörkt rum. Plötsligt dyker det upp en rårutten kvinnlig zombie som bara väntar på att smaka av mitt fiktiva blod, men det ger jag blanka fan i! Jag hoppar till (i riktiga livet, såklart) och skjuter sedan kärringen rakt i det redan döda huvudet. Hon faller omkull, och jag vandrar min sakta resa genom sjukhuset (eller kyrkogården, vart fan jag nu befinner mig).

Så, för att snabbt resonera över Left 4 Dead's kvalité kan jag säga så mycket som att det är ett riktigt (och då menar jag riktigt) underhållande spel som då och då startas upp för att det är dags att kötta zombies. Left 4 Dead är ju som sagt egentligen mer av ett actionspel, men om man går sakta fram och föreställer sig en av fyra huvudrollar så blir det läskigt. Det finns mycket roliga saker i Left 4 Dead, men jag anser personligen att det inte håller i längden! Då och då är det kul, då och då är det meningslöst! Finns självklart folk som tycker jag ljuger på denna punkten, men det är ju vad jag tycker! Men för dig som vill skjuta människor (erhm) utan att få skuldkänslor rekommenderas Left 4 Dead starkt. Er däremot, som är kräsna sotryfreak bör undvika detta.

Left 4 Dead kanske förtjänar mer än 7/10, men jag kan inte ge mer, tyvärr!

Medlemsrecensioner21
Samlat betyg: 8.3/10