Team Fortress 2

Efter den enligt mig bedrövliga sörjan HL modet Team Fortress Classic har Valve stolt lanserat ett ruskigt bra spel, som också bygger på Source Engine, nämligen Team Fortress 2. Även om Team Fortress 2 nästan är en remake av ettan är det en ganska grov make-over det har fått, det har blivit ett helt annorlunda spel.

Team Fortress 2 är ett förstapersonsskjutarspel, baserat på ettan. Har du spelat det föregående kommer du att känna igen dig på nästan allt trots att de grafiskt sett är så olika. Spelet är i sig helt och hållet ämnat för multiplayer. Du kan skapa botar i Console men de har ingen AI, fast ryktet säger att det kommer att skapas en AI till botarna.

Grafiken är kanske inte den snyggaste och bästa men den är väldigt nytänkande och klart godkänd. Det är svårt att beskriva den men man försöker inte efterlikna någon verklighetsstyle som ettan, utan det är snarare en animerad-teknad färgglad style på det hela och det funkar väldigt bra. Det ger spelet en speciell attityd, som inte liknar något annat spel jag sett tidigare.

Multiplayerdelen är i princip samma som de flesta andra spel online, även om det också finns nytänkande här. Det finns t.ex Control The Flag, Control Point, Payload och Arena. Den förstnämnda är som namnet säger att man ska ta kontroll över en flagga, ditt lag ska ta andra lagets flagga och föra den till erat lags bas och vice versa. Fast i Team Fortress 2 är flaggan en Intelligence, en väska fylld med viktiga papper från det andra laget. I Control Point ska ett lag ta över det andra lagets Point och det andra laget ska naturligtvis hindra det första. Payload tycker jag är det roligaste spelläget och det tycker de flest andra spelarna då det är det populäraste spelsättet. Payload går ut på att ena laget ska knuffa en vagn full med sprängmedel in i det andra lagets bas, för att ni vet... KA-BOOM!
I det senaste spelsättet, Arena gäller det att ta kol på motståndarens lag innan de gör samma med ditt, man har nämligen inga respawns.

Nu kommer vi till storyn i hela spelet, som egentligen inte kan räknas som en story då det inte finns nån story. Fattar ni? Inte jag heller. Det jag vet är i alla fall att det är två rivaliserande Team som försöker ta livet av varandra, Team RED och Team BLU. Varje Team har nio stycken unika klasser, och de är samma klasser för båda team. Den enda skillnaden är att klasserna är klädda i olika färger beroende på teamet, blått för BLU och rött för RED. Ni räknade nog ut det ändå.

Hursomhelst har varje klass olika vapen och de har olika bakgrunder och personlighet. Här finns det Scout, en supersnabb hypad amerikansk tonåring som älskar att spöa skiten ur alla med ett baseballträ, Soldier en typisk krigsälskande soldat i andra världskirget-anda och Pyro, en pyromanisk galning som älskar att sätta eld på saker och ting med sin eldkastare. Dessa tre klasser är offensiva.
De tre defensiva klasserna är Demoman, en bombglad mörkhyad enögd skotte som älskar att se dina kroppsdelar flyga isär, Heavy en väldig kramgo ryss med en mini-gun och slutligen Engineer, en ingenjör i sann Texas-anda som kan bygga defensiva mekaniska skjutglada saker. De tre sista klasserna är support-klasser: Medic, en tysk doktor som inte har rätten att operera, Sniper en typisk australiensisk bushman med ett pricksäkert öga och till sist Spy, en livsfarlig klass vars ursprung är okänt.
Alla de här klasserna slåss i varsitt lag mot varandra för kampen om ...uh... vad som helst beroende på spelsättet.

Klassernas olika personligheter och bakgrund hjälper också till att ge spelet sin speciella attityd, något som inte liknats vid i något annat spel. Det är faktiskt en otroligt kul detalj som ger spelet sin helhetsintryck och något jag faller pladask för. Man för en tillfredsställande känsla när man till exempel spelar som Spy och hugger en annan Spy i ryggen och tauntar och säger: "I never really was on your side..." Sådana små men dock så fantastiska detaljer gör spelet till något av ett nytänkande mästerverk. Valve är ju ganska bra på nytänkande enligt mig!

Miljöerna går i en ljus, färgglad och ganksa steril stil och är roliga att spela i. Dock är det inte så varierat och banorna är antingen gråa och fabriksmiljö eller bruna och vilda västern miljö. På så sätt liknar många banor varandra fast de är helt olika uppbyggda, något som jag finner lite trist. Det finns inte heller så stort urval av banor gjorda av Valve och det är bara två banor som är riktigt populära, nämligen Goldrush och Dustbowl. Om ni har spelat CSS känner ni säkert igen uttrycket: dust plz, och det r exakt samma sak i Team Fortress 2.

En annan brist är de så kallade achievments, något som man får om man når ett visst mål. Just nu finns det totalt 132 stycken (jag har alla :D) och om man får ett visst antal för en viss klass får man nya vapen. Tyvärr finns det bara achievment till tre stycken klasser, men det kommer troligtvis fler. (Annars blir jag sur!) Valve jobbar makalöst långsamt på detta och lite variation till alla klasser skulle ju inte skada. Dessutom känns det som om de inte har gjort den nya vapnen till de tre klasserna med någon vidare eftertanke, en del är riktigt överflödiga.

Till slutord vill jag säga att Team Fortress 2, trots en del brister, är ett fantastiskt spel om du gillar att spela online. En sådan attityd och humor har jag inte sett i många andra spel (nej inte ens Battlefield: Bad Company kommer upp i samma nivå) och detta spel är ett MÅSTE om du inte redan har det. Det har ju funnits ett tag på marknaden nu. KÖP DET!

Inga råd recensenten skrev måste följas.

Får en åtta av mig.

Medlemsrecensioner13