The Secret of Monkey Island

i år (2008) fyllde det första Monkey island spelet 18 år! det ska firas med en stor recension!

det var verkligen längesen som man spelade ett bra peka och klicka spel och dessutom så är ju genren extremt död så man kan ju inte riktigt vänta sej något nytt. Detta är ju väldigt synd eftersom att vi då inte får någon uppföljare till fantastiska spel som grim fandango och Maniac Mansion spelen. men nu ska man inte leva i nuet! nu är det tid att gå tillbaka till en tid då folk fäktades i förolämpnings fäktning och onda spökpirater fanns. självklart pratar jag om spelet Monkey Island.

visst ser spelet inte så bra ut om man ställer det mot spel från idag och det såg egentligen inte så jättebra ut när det kom heller men det finns ändå lite charm i grafiken även fast den faktiskt är liten. det skulle kanske inte heller skada med lite bättre färger.. det gick faktiskt att göra det snyggare även fast det är från 1990. grafiken är väl inte något att klaga på egentligen men den är något som helt klart hade kunnat vara bättre. lite bättre åtminstone. något bra är däremot "filmerna" (som egentligen bara är detaljerade bilder) i spelet som ser mycket bra ut för sin tid.

jag tycker att kontrollen är rätt lätt med tanke på att man bara använder musen. det finns självklart flera kommandon men dom väljer man bara genom att trycka på dom i det nedre högra hörnet som typ "open" och "talk". det är lite irriterande att man måste trycka på dom här för att klara av någonting förrutom att gå som man gör genom att trycka på marken. man hade iallafall bara behövt gå till en dörr för att öppna den! förrutom det så är kontrollen bra och man behöver definitivt inte lära sej den. min enda varning är att om man inte gillar lite halvsega kontroller så ska man inte spela det här spelet.

musiken i det här spelet är faktiskt bra.. förvånansvärt nog. det är det monkey island med sämst musik visserligen men den är fortfarande bra. ljudet är väldigt bra i det och låtarna är väldigt många. dom passar dessutom perfekt för platserna som dom spelas på. musiken i introt är däremot inte så bra och verkligen sämre än i dom andra. om nån vill höra den så finns den här: http://www.youtube.com/watch?v=8DL6HYGwEwM&feature=related

.
den påminner om dom andra men är ändå inte riktigt lika bra. spelet har som tur är inga röster för karaktärerna utan det dom säger står bara i text. tänk vilket dåligt ljud det skulle vara när dom pratade!

spelet är ett helt fantastiskt spel och ett av dom bästa från 90-talet. visst har det sina dåliga stunder men dom är få och dessutom inte mycket som man bryr sej om. spelet är dessutom extremt svårt och det är inte precis helt uppenbart vad man ska göra hela tiden för hur ska man veta att man ska ta en gummikyckling som ser ut som alla andra riktigt kycklingar och sen använda som linbana för att komma över ett stup. det tar därför rätt lång tid att klara ut och det är ju bra för ingen gillar ett spel som man kan klara ut på typ en dag. räkna med att vara tvungen att använda en guide för att komma framåt i spelet!
Monkey Island serien är ju också känd för
sin humor och det här spelet är inte ett undantag! det är visserligen inte som trean men det har ändå sina roliga och mycket konstiga moment och dessutom så måste man utmana pirater i förolämpningsfäktning som faktiskt är kul vilket jag inte riktigt trodde att det skulle vara. det här spelet är helt klart ett spel som är mycket bättre än man ska tro och ett riktigt bra spel även idag då det finns många fler spel som är både snyggare och större än detta. storleken i spelet är faktiskt ett problem. spelet är lite för litet och utspelar sej bara på två öar. som tur är så finns det många pussel på båda två så det tar tid att komma ifrån dom. spela det här spelet om du inte gjort det.. NU!

betyg:

grafik: 6/10
musik: 7/10